Delårsrapport januari - september 2009

Jeeves investerar framåt

• Intäkterna uppgick till 130,0 Mkr (110,9) och ökade med 17 % (17) • Programintäkterna (licens och underhåll) ökade med 7 % (11) • Rörelseresultatet var 10,4 Mkr (13,2) och rörelsemarginalen uppgick till 8 % (12) • Resultatet efter skatt uppgick till 8,7 Mkr (10,9) och resultatmarginalen blev 7 % (10) • Resultatet per aktie efter skatt var 3,1 kr (3,9) • Kassaflödet var -7,3 Mkr (-1,7) och likvida medel samt kortfristiga placeringar uppgick till 31,0 Mkr (34,7) • Soliditeten uppgick till 36 % (36) Vd:s kommentar till resultatet för delårsperioden jan - sep 2009 Jeeves satsar fortsatt framåt. I oktober har vi levererat nya versioner av affärssystemen Jeeves Universal och Jeeves Selected. De nya versionerna förstärker framförallt erbjudandet för distributions- och tillverkningsindustrin. Parallellt med detta har vi arbetat med att förstärka vår försäljningskanal i Sverige och internationellt. Omsättningstillväxten uppgår till 17 procent (17) och rörelseresultatmarginalen till 8 procent (12) för delårsperioden. I det rådande marknadsläget, där många kollegor i branschen noterar lägre licensintäkter, är det ett resultat vi är nöjda med och som visar på Jeeves uthållighet och styrka. Nya affärer genomförs, men det finns väldigt få större affärer i marknaden. Det gäller såväl i Sverige som internationellt. Jeeves underhållsintäkter är dock fortsatt stabila. Minskad volymtillväxt i kombination med kostnader för den fortsatta uppbyggnaden av vår internationella försäljningskanal har påverkat rörelsemarginalen negativt. Prospektläget inför det fjärde kvartalet ser bättre ut både i Sverige och internationellt. Det är dock svårt att förutspå när efterfrågan får en konkret inverkan på försäljning och resultat då vissa kunder fortsätter att vara avvaktande i sina investeringsbeslut. De investeringar som gjorts i produkter och försäljningskanal förstärker Jeeves väl positionerade erbjudande baserat på hög flexibilitet och låga ägandekostnader, vilket tilltalar kunderna. För fullständig rapport, se bifogad fil.