Jeeves får en miljon av Vinnova

Innovationsmyndigheten Vinnova har beslutat att ge Jeeves en miljon kronor inom ramen för sitt projekt Forska&Väx. Pengarna kommer att användas till utveckling av Jeeves Apps Market, dessutom kommer Jeeves i samarbete med Handelshögskolan i Göteborg att ytterligare utveckla apps-affärsmodellen.

Jeeves Apps Market är en marknadsplats och plattform som gör det möjligt för Jeeves kunder och partners att sprida lösningar på ett transparent sätt. Jeeves affärssystem är i grunden ett komplett system. Kunderna idag söker spetsfunktionalitet för att förstärka sin konkurrenskraft och genom att installera appar för olika funktioner får kunderna ett effektivt affärssystem.

- Med Jeeves Apps Market vill vi bygga ett nytt ekosystem för affärssystem eftersom vi tror att marknaden behöver förändras och erbjuda mer värde till kunder snabbare. Att Vinnova satsar pengar i utvecklingen av Jeeves Apps Market är ett bevis för att vi är inne på rätt spår, säger Bengt-Åke Älgevik, vd på Jeeves.

De flesta affärssystem blir allt större, mer komplexa och svårare att administrera och hantera. Effekten av detta är att de blir både dyrare i inköp och underhåll, samtidigt som kunderna låses in på ett sätt som gör att det är svårt att byta leverantör.

Jeeves har valt att gå i motsatt riktning och istället erbjuda en standardiserad plattform. För att få specifika funktioner och lösningar installerar företagen appar. Apparna, som utvecklas av Jeeves samt Jeeves partner och kunder, kan erbjudas vidare till andra genom Jeeves Apps Market. För kunderna innebär detta att de kan sänka sina utvecklingskostnader och i vissa fall faktiskt tjäna pengar på sitt affärssystem när man säljer apparna vidare till andra Jeeves-kunder alternativt till Jeeves som infogar lösningen som en funktion i plattformen.

- Bra generella idéer eller appar som våra kunder eller partners tagit fram kan mycket väl bli standard i vår plattform. För kunderna erbjuder Jeeves en mycket attraktiv möjlighet att få ett fantastiskt affärssystem till en lägre kostnad, säger Bengt-Åke Älgevik.

Förutom att arbeta vidare med Jeeves Apps Market kommer pengarna att användas till ett gemensamt projekt med Handelshögskolan i Göteborg. Inom ramen för detta projekt kommer man titta på nya affärsmodeller där Jeeves Apps Market är en del.

Bengt-Åke Älgevik, vd, Jeeves
bengt-ake.aelgevik@jeeves.se