Kommuniké från årsstämma i Jeeves Information Systems AB (publ) den 19 maj 2011

Vid årsstämma i Jeeves Information Systems AB (publ) den 19 maj 2011 beslutades bland annat följande:

Utdelning

Årsstämman fastställde styrelsens förslag att lämna kontant utdelning till aktieägarna för det gångna verksamhetsåret om 1,50 kr per aktie. Avstämningsdag är den 24:e maj 2011.

Styrelseval

Vid årsstämman beslutades att till styrelsens ordförande omvälja Thomas Wernhoff. Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes Assar Bolin, Stig-Olof Simonsson, Ann Jönsson Lindström och Anders Ingeström.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i huvudsak innebärande att för ledande befattningshavare skall tillämpas marknadsmässiga löner samt att rörlig ersättning får uppgå till maximalt 50 % av den fasta lönen.

Incitamentsprogram

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bolaget skall emittera högst 140 000 aktier dels genom upptagande av ett konvertibellån och dels genom utgivande av teckningsoptioner. Rätt att teckna konvertibler respektive teckningsoptioner skall tillkomma ett dotterbolag till bolaget, med rätt och skyldighet att på marknadsmässiga villkor erbjuda anställda inom Jeeveskoncernen att förvärva dessa. Konverteringskursen respektive teckningskursen skall fastställas till 125 procent av den volymviktade genomsnittliga betalkursen för bolagets stamaktie enligt NASDAQ OMX Stockholm officiella kurslista under perioden 1 juni – 23 juni 2011. Löptiden skall vara 1:a juli 2011 till 30 september 2014. Konvertering respektive teckning skall endast kunna påkallas under perioden 1 augusti – 15 september 2014. De anställdas innehav av konvertibler eller teckningsoptioner skall inte vara föremål för några särskilda villkor eller begränsningar.

Bemyndigande till styrelsen att fatta beslut om nyemission

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om nyemission av aktiekapitalet med högst 567 800 kronor genom en eller flera emissioner av sammanlagt högst 283 900 aktier med eller utan företrädesrätt för aktieägarna enligt följande huvudsakliga villkor: Bemyndigandet får endast användas i samband med företagets strategiska förvärv.

Bemyndigande till styrelsen att fatta beslut om återköp av egna aktier

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om återköp av egna aktier. Bolagets sammanlagda innehav av egna aktier får, vid var tid, högst uppgå till 5 procent av det totala antalet aktier i bolaget.

Informationen i denna rapport är sådan som Jeeves ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers-marknaden.  Informationen lämnades för offentliggörande klockan 08:30 den 20 maj 2011.

Jeeves Information Systems AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

VD Bengt-Åke Älgevik, +46 8 587 099 00 eller
CFO Anna Salomon-Sörensen, +46 8 587 099 45