QlikView blir standard i Jeeves affärssystem

Beslutsstödet QlikView blir en integrerad del av standardversionen av Jeeves affärssystem (version 3.0). Det är resultatet av ett samarbetsavtal mellan Jeeves och QlikTech, en internationellt ledande leverantör av lösningar för användardriven Business Intelligence, BI.

Det inbyggda beslutsstödet omfattar ett tiotal standardapplikationer av QlikView, såsom analysvyer för orderingång, lagerutveckling och ekonomiskt resultat. Jeeves kommer också att utveckla appar baserade på QlikView.

QlikView är ett av de mest attraktiva verktygen för affärsanalys och visualisering. Hittills har det framförallt varit större företag som använt QlikView men det är nu på väg att förändras.

– Jeeves är det enda affärssystemet för SME-segmentet som erbjuder QlikView som standard. Tillsammans med QlikTech sänker vi tröskeln och ger små och medelstora företag tillgång till de kraftfulla BI-verktygen som en del i Jeeves, säger Magnus Sjökvist produktchef på Jeeves.

– Vi är mycket nöjda över samarbetet med Jeeves. Beslutet att satsa på QlikView som BI-plattform för Jeeves affärssystem kommer att ge nya möjligheter för deras kunder och partner att förenkla beslutsfattandet för användare på alla nivåer, säger Mats Gullberg, ansvarig för QlikTechs globala OEM kanal.

De appar som Jeeves utvecklar utöver standardapplikationerna innebär att användarna får möjlighet att blixtsnabbt utforska affärsdata ur olika perspektiv såsom finans, försäljning, distribution, produktion, inköp eller personal. Apparna kommer att kunna laddas ned från Jeeves Apps Market, Jeeves marknadsplats för nya affärssystemsapplikationer vid sidan av standardsystemet.

– Inom ramen för Jeeves Apps Market kan både Jeeves och våra partner fortsätta att utveckla och marknadsföra nya kommersiella appar baserade på QlikView. Det kommer att ge ett rikt utbud av verktyg för Business Discovery-appar för de organisationer som använder Jeeves affärssystem, säger Magnus Sjökvist.

Magnus Sjökvist, produktchef på Jeeves
magnus.sjokvist@jeeves.se

Mats Gullberg, ansvarig för QlikTechs globala OEM kanal
mats.gullberg@qlikview.com

Jeeves Information Systems AB (Jeeves) utvecklar affärssystem för små och medelstora företag. Varje dag använder drygt 4 600 företag i över 40 länder något av Jeeves tre affärssystem: Jeeves Selected, Jeeves Universal eller Garp. Våra affärssystem är lätta att använda och anpassa efter företags specifika behov och möjliggör samtidigt kontinuerlig utveckling av affärsstödet. Jeeves huvudkontor ligger i Stockholm och bolaget ägs av det amerikanska investmentbolaget Battery Ventures. För mer information, se www.jeeves.se.