Studenter byggde Jeeves-app på rekordtid som fixar europeisk momsregistrering

Fem studenter fick i uppdrag att på fyra veckor bygga en affärssystemsapp åt Jeeves. Resultatet blev en app som förenklar hanteringen av momsregistrerings-nummer inom EU. Det spar tid åt kunder med många kundkontakter. Studenterna hade ingen tidigare erfarenhet av Jeeves. Syftet med projektet var att visa hur enkelt det är att bygga en app i Jeeves.

– Det här var en riktig utmaning. På fyra veckor skulle vi lära oss hur Jeeves fungerar och bygga en app som deras kunder kan ha nytta av. Men vi klarade det. Mycket tack vare att Jeeves var så användarvänligt och flexibelt, säger David Anttila, projektdeltagare och student vid Stockholms universitet.

Om ett företag med 100 kunder inom EU ska kontrollera att kundernas momsregistrerings-nummer är giltiga behöver företaget hämta varje enskilt nummer från EU-kommissionens hemsida. Med appen som studenterna utvecklat integreras en knapp i affärssystemet som gör att kontrollen mot EU-kommissionens hemsida görs automatiskt. Appen är ett exempel på hur en mindre anpassning i Jeeves affärssystem kan förenkla och effektivisera användarnas arbete.

– I andra system som vi arbetat med och gjort anpassningar i har vi sedan behövt göra ytterligare en rad olika modifieringar och inställningar för att få det att fungera. Det blir som "the never ending story". Det vi ville göra i Jeeves kunde vi göra direkt, säger Christian Jensen, student.

Andreas Nilsson är en av initiativtagarna till projektet och projektledare på Center for Service, Science and Innovation vid Stockholms universitet.

– Studenterna har i skarpt läge lyckats ta fram en app som uppfyller alla Jeeves krav. Detta under fyra veckor, och då har de läst en annan kurs parallellt. Det visar vilka möjligheter som finns för Jeeves kunder och partner att dela sina affärssystemslösningar med varandra.

Studenterna som deltog i projektet heter David Anttila, Murat Emre Arslan, Simon Billeng, Christan Jensen och Erfan Ghaderi. Alla fem studerar sitt tredje år vid kandidatprogrammet ”Affärssystem och tjänstedesign” vid Stockholms universitet.

Jeeves Apps Market lanserades våren 2011 och erbjuder affärssystemsappar som utvecklats av Jeeves samarbetspartner och kunder. Syftet med marknadsplatsen är att göra det ännu enklare för kunder att utveckla och underhålla sina affärssystem samtidigt som uppgraderingsbarheten inte påverkas.

Andreas Nilsson, projektledare på Center for Service, Science and Innovation, Stockholms universitet.
an@dsv.su.se

Erik Mårtensson, International Sales Manager, Jeeves
erik.martensson@jeeves.se

Jeeves Information Systems AB (Jeeves) utvecklar affärssystem för små och medelstora företag. Varje dag använder drygt 4 600 företag i över 40 länder något av Jeeves tre affärssystem: Jeeves Selected, Jeeves Universal eller Garp. Våra affärssystem är lätta att använda och anpassa efter företags specifika behov och möjliggör samtidigt kontinuerlig utveckling av affärsstödet. Jeeves huvudkontor ligger i Stockholm och bolaget ägs av det amerikanska investmentbolaget Battery Ventures. För mer information, se www.jeeves.se.

Citat

På fyra veckor skulle vi lära oss hur Jeeves fungerar och bygga en app som deras kunder kan ha nytta av. Men vi klarade det. Mycket tack vare att Jeeves var så användarvänligt och flexibelt.
David Anttila, projektdeltagare och student vid Stockholms universitet.