Svenska modeföretaget Rodebjer väljer Jeeves

Rodebjer växer och sökte därför ett affärssystem som var anpassat för tillväxtföretag i modebranschen. Målet var att optimera informationsflödet redan från skissbordet och hela vägen ut till butikerna. Lösningen hittade de i branschlösningen Jeeves for Fashion. Bakom affären står Jeeves partner Infocube.

– Med Jeeves for Fashion kommer vi att bli effektivare som organisation och kan lägga rätt tid på rätt saker. Vi kommer optimera vårt informationsflöde och våra arbetsprocesser och spara väldigt mycket tid med hjälp av det här systemet. Tidsvinsterna görs framförallt inom produktion, ekonomi, försäljning och logistik där vi tidigare gjort mycket manuellt arbete, säger Nina Lindvall, CEO på Rodebjer.

Rodebjer finns idag representerade på 12 marknader runt om i världen genom återförsäljare, egna butiker och sin webshop.

– För ett mindre bolag som Rodebjer är ett affärssystem en stor investering, vilket jag tror gör att många bolag i branschen väntar tills de blivit större innan man tar ett sådant här beslut. För oss var det viktigt att göra den här investeringen då vi har en aggressiv expansionsplan som kräver att vi optimerar alla våra resurser. Jeeves kommer att vara ett av verktygen som möjliggör denna optimering. Jeeves var den leverantör som erbjöd den mest professionella och anpassade produkten för ett företag som oss samt hade en mycket väl utvecklad modul för produktion, säger Nina Lindvall.

Rodebjer omsätter drygt 23 miljoner kronor och har sitt huvudkontor i Stockholm. Varumärket grundades 2001 av designern Carin Rodebjer som vunnit ett flertal utmärkelser, bland annat ”Årets designer” av tidningen Elle och ”Guldknappen” av Damernas Värld. Rodebjer har 12 anställda och kontor i Stockholm och New York.

Affären med Jeeves innebär att Rodebjer får ett totalstöd för hela sin verksamhet, bland annat omfattas företagets produktion, logistik, ekonomi och försäljning. Affären består av en licens av affärssystemet Jeeves ERP Fashion och PDM-systemet Jeeves Design Management. Affärssystemslösningen implementeras med start i juni för att vara i drift redan i augusti i samband med införsäljningen av vår- och sommarkollektionen för 2013.

Nina Lindvall, CEO, Rodebjer
nina@rodebjer.com

Håkan Magnusson, Sales Manager Nordics, Jeeves
hakan.magnusson@jeeves.se

Jeeves Information Systems AB (Jeeves) utvecklar affärssystem för små och medelstora företag. Varje dag använder drygt 4 000 företag i över 40 länder något av Jeeves tre affärssystem: Jeeves Selected, Jeeves Universal eller Garp. Våra affärssystem är lätta att använda och anpassa efter företags specifika behov och möjliggör samtidigt kontinuerlig utveckling av affärsstödet. Jeeves huvudkontor ligger i Stockholm och bolaget är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange (Small Cap). För mer information, se www.jeeves.se.

Citat

Nina Lindvall, CEO på Rodebjer