Tenson sänker kostnaderna med Garp från Jeeves - Nytt IT-stöd sänker kostnaderna med 45 procent

Det svenska sportkonfektionsföretaget Tenson, väljer affärssystemet Garp från Jeeves helägda dotterbolag Microcraft med integrerad e-handelslösning och beslutsstöd från QlikView. Affären är gjord av Jeeves återförsäljare DTS Solutions.

– Med DTS som leverantör och affärssystemet Garp från Jeeves räknar vi med att sänka våra kostnader för IT-system, drift och underhåll kraftigt. Den nya miljön skapar också helt nya och bättre möjligheter att låta IT stödja den expansion vi står inför, säger Hans-Olof Ljungqvist, VD Tenson.

Tenson väljer Garp för att få en mer kostnadseffektiv och skalbar miljö som samtidigt bygger på ett modernt standardsystem. Tensons tidigare systemmiljö bygger på en egenutvecklad lösning.

– Avtalet mellan DTS och Tenson befäster Garp som ledande leverantör av affärssystem inom sportbranschen, säger Bernt Olausson, VD Microcraft.

Tensons huvudkontor ligger i Göteborg. Förutom verksamhet i de flesta länder i Europa bedrivs en stor del av verksamheten i Holland där distributionscentral och försäljningskontor finns. Mer information finns under:
www.tenson.se

IT-tjänsteföretaget DTS Solutions har säte i Borås och har 35 anställda. Företaget beräknas omsätta omkring 50 MSEK 2007. Kundbasen omfattar bl a Cross Sportswear, Five Seasons, 8848 Altitude, Galvin Green, Markslöjd, Eton Fashion, Blåkläder, Eco-Boråstapeter och Prêt à Porter. Mer information finns under:
www.dts.se

Jeeves är Europas snabbast växande leverantör av affärssystem. Jeeves utvecklar affärssystem för företag inom tillverkning, handel, service- och tjänstesektorerna. Företaget är fokuserat på produktutveckling medan försäljning sker genom dotterbolag, partners och återförsäljare. Företagets huvudprodukter är Jeeves Enterprise och Garp.

För mer information, vänligen kontakta:
Bernt Olausson, Microcraft, tel. 033-44 41 00, bernt.olausson@jeeves.se

Björn-Ola Kronander, DTS Solutions, tel. 033-29 08 00, 0705-22 02 22, bok@dts.se

Hans-Olof Ljungqvist, Tenson AB, tel. 031-68 83 00, hansolof.ljungqvist@tenson.com