Viking Beds of Sweden ligger i framkant med Jeeves Selected

Sängtillverkaren Viking Beds of Sweden behövde ett modernt affärssystem med en smidig varianthantering som tillät fortsatt internationell tillväxt och som kunde bidra till en bättre samordning mellan företagets produktionsenheter. Viking Beds of Sweden valde därför att satsa på affärssystemet Jeeves Selected. Bakom affären står Jeeves partner EVRY One.

– Att ligga i framkant när det gäller ny teknologi och modern design är en självklarhet för oss. Varianthanteringen är särskilt viktig eftersom den håller ordning och reda på allt från sängarnas bredder till tyger och fötter. Jeeves Selected gör att vi får en smidig varianthantering och kan uppnå en bättre samordning mellan våra produktionsenheter och effektivisera produktionen, något som är särskilt viktigt för oss då våra sängar börjar tillverkas strax efter kundens beställning, säger Magnus Söderberg, vd på Viking Beds of Sweden.

Den småländska sängtillverkaren har två produktionsenheter, en i Landsbro och en i Berga, som tidigare har använt två olika affärssystem. I och med bytet till Jeeves Selected kommer båda produktionsenheterna att använda samma affärssystem vilket förväntas bidra till ökad effektivitet och samordning under produktionsarbetet.

Jeeves Selected vänder sig till mindre företag med ambition att växa och utveckla sina affärer.

– Jeeves Selected passar oss utmärkt eftersom vi behöver ett flexibelt och användarvänligt affärssystem som tillåter fortsatt tillväxt, säger Magnus Söderberg.

Affären består av en koncernlicens av Jeeves Selected och omfattar bland annat order, produktion, inköp, varianthantering, ekonomi och CRM (Customer Relationshop Management). Antalet användare uppgår till 17 stycken. Implementeringen påbörjas under hösten.

Viking Beds of Sweden omsätter drygt 70 miljoner kronor, har 36 anställda och huvudkontor i småländska Landsbro. Svenska möbelhandlare har tre år i rad utsett Viking Beds of Sweden till det bästa sängmärket på marknaden. Viking Beds of Sweden grundades år 2002.

Magnus Söderberg, vd och partner, Viking Beds of Sweden
magnus.soderberg@vikingbeds.se

Håkan Magnusson, försäljningschef, Jeeves Selected
hakan.magnusson@jeeves.se

Jeeves Information Systems AB (Jeeves) utvecklar affärssystem för små och medelstora företag. Varje dag använder drygt 4 600 företag i över 40 länder något av Jeeves tre affärssystem: Jeeves Selected, Jeeves Universal eller Garp. Våra affärssystem är lätta att använda och anpassa efter företags specifika behov och möjliggör samtidigt kontinuerlig utveckling av affärsstödet. Jeeves huvudkontor ligger i Stockholm och bolaget ägs av det amerikanska investmentbolaget Battery Ventures. För mer information, se www.jeeves.se.

Citat

Jeeves Selected passar oss utmärkt eftersom vi behöver ett flexibelt och användarvänligt affärssystem som tillåter fortsatt tillväxt.
Magnus Söderberg, VD på Viking Beds of Sweden