Jemmett bygger tryggt och hållbart boende för 65+ på Tjörn

Report this content

Nu bygger Jemmett cirka 30 hållbara hyreslägenheter för gruppen 65+ i Höviksnäs på Tjörn. Konceptet omfattar fastigheter i trä med passivhusteknik, solceller, gemensamhetslokaler, elbilspool och odlingsmöjligheter.
– Detta blir Sveriges miljövänligaste hyresrätter för människor över 65, säger Jemmetts VD Carlos Andersson.

​​

Bostäderna uppförs enligt Jemmetts bygghandbok som utgår från ett standardiserat, modulbaserat byggande. Husen är såväl Passivhus- som Svanen-certifierade och utrustas med solceller och energilagring. Certifieringarna innebär att de är kontrollerade och testade – kvalitetsgarantier för att driftskostnaderna blir lägre än för traditionellt byggda hus. De har träbaserade naturmaterial i stomme, isolering och fasad. För att uppmuntra och underlätta ett hållbart vardagsliv inkluderar Jemmett en elbilspool i konceptet.

Jemmetts koncept för trygga och hållbara boenden för äldre rymmer dock inte bara miljöaspekter utan även mycket annat som gör livet lättare och tryggare. Gemensamhetsutrymmen som fika- och lunchrum, möjligheter till odling och boulebanor ökar livskvaliteten, skapar trivsel och underlättar ett naturligt umgänge med grannarna.
– För personer över 65 finns det inte många alternativ idag, menar Carlos Andersson. Vi vill skapa trygga boenden för människor som är för friska för äldreboenden, men som ändå kan behöva både praktisk service och socialt nätverk omkring sig.

Jemmett är ett nystartat bygg- och förvaltningsbolag, men initiativtagarna är alla veteraner i branschen. Carlos Andersson har ett förflutet bland annat som VD för Passivhuscentrum Västra Götaland, Sveriges Institut för Energieffektivt Byggande. Övriga är Ing-Marie Odegren, VD för Alingsåshem i 27 år, och Ulf Alexandersson, också han från Alingsåshem där han under 15 år var ekonomichef.

– Det behövs ett radikalt nytänkande för att Sverige ska kunna nå målen för såväl minskade koldioxidutsläpp som antalet nya bostäder, säger Carlos Andersson. Vår affärsidé med hållbara, smarta hem är vårt bidrag.

Byggstarten av hyresrätterna i området Tångeröd i Höviksnäs på Tjörn är planerad till början av 2020, med inflyttning i slutet av året.

För mer information, kontakta:
Carlos Andersson
VD, Jemmett AB
carlos.andersson@jemmett.se

Om Jemmett AB:
Jemmett AB är ett bostadsutvecklingsföretag med missionen att skapa moderna, livsbejakande bostäder som gör livet skönare, roligare, enklare och tryggare. Centralt för detta är ansvarstagandet för en hållbar framtid. Passivhusteknologi är standard, liksom egen produktion och lagring av el, miljöanpassat materialval och lösningar som gör det enklare för de boende att leva hållbart. Smarta hem-teknologi stödjer och underlättar och trygghet på olika plan är en annan central faktor. Jemmett erbjuder en- och flerfamiljsbostäder samt ett unikt koncept för hållbara trygghetsboenden för äldre som väckt stort intresse. Jemmett är baserat i Göteborg men är aktivt över hela landet.

Taggar:

Snabbfakta

För personer över 65 finns det inte många alternativ idag.
Carlos Andersson, VD, Jemmett AB