Akademikerförbundet SSR välkomnar förslag om ny myndighet för Försäkringskassan

Akademikerförbundet SSR välkomnar förslag om ny myndighet för Försäkringskassan Akademikerförbundet SSR har länge efterlyst en enhetlig styrning av Försäkringskassorna och Riksförsäkringsverket och välkomnar därför förslaget om att inrätta en ny socialförsäkringsmyndighet vilket presenterats i Försäkringskassan - den nya myndigheten (SOU 2003:106). Försäkringskassorna får i förslaget en samlad nationell ledning med en generaldirektör och styrelse med fullt ansvar. I utredningen föreslås också förändringar av förtroendemannainflytandet genom att ett system med beslutsgrupper bestående av två politiker och en tjänsteman inrättas. Dessa beslutsgrupper sammanträder oftare än dagens socialförsäkringsnämnder och därmed kan antalet ärenden som politikerna beslutar om minska från 80 till 20 ärenden per tillfälle. - Akademikerförbundet SSR välkomnar förslaget om ny myndighet. Vi anser att det väl möter de problem vi ser med dagens Försäkringskassor. Vår uppfattning är att en enhetlig styrning är en av förutsättningarna för att få bukt med de problem vi ser idag, säger Christin Johansson, förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR. - En annan förutsättning är en ökad professonalisering. Till exempel bör andelen rehabiliteringsvetare, socionomer och beteendevetare öka om den nya myndigheten ska klara sitt uppdrag. Vid nyrekrytering måste stor vikt läggas vid kompetenskrav. Detta betonas också i utredningen vilket är positivt, säger Christin Johansson. Akademikerförbundet SSR har avlämnat remissvar på Försäkringskassan - den nya myndigheten (SOU 2003:106). Svaret i sin helhet finns att läsa på www.akademssr.se (pressidorna) Pressekreterare Anna Welin · 070-627 44 51 · 08-617 44 51 · anna.welin@akademssr.se Press- och Informationschef Maria Östberg Svanelind · 070-817 44 31 · 08-617 44 87 · maria.ostberg-svanelind@akademssr.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/22/20040122BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/22/20040122BIT00210/wkr0002.pdf