Den grundläggande välfärden lika viktig som budgetbalans

Den grundläggande välfärden lika viktig som budgetbalans En sammanställning som Akademikerförbundet SSR har gjort visar att ett 20-tal kommuner redan har eller planerar att göra stora besparingar inom socialtjänsten. Örebro, Uppsala, Göteborg och Malmö är några exempel på kommuner där man kommer att göra stora besparingar inom socialtjänsten. Men Akademikerförbundet SSR ifrågasätter om nedskärningarna verkligen kommer innebära en besparing. - Kommunerna biter sig själva i svansen när de drar in på den förebyggande vården för de svagaste i samhället. Det kommer bara att innebära ökade kostnader i form av ökat drogmissbruk, kriminalitet och sjukvård, säger Eva Fagerberg, förhandlingschef, Akademikerförbundet SSR. Resultatet av kommunernas besparingar kommer att bli ett ännu tuffare arbetsklimat för dem som arbetar inom socialtjänsten. Redan idag hinner man inte ge klienterna den tid och vård som de behöver och personalen har ett mycket stressat och pressat tidsschema. En nyligen utförd undersökning visar att våldet mot tjänstemännen inom socialtjänsten har ökat och med ytterligare besparingar kommer arbetsmiljön sannolikt att förvärras ytterligare. Eva Fagerberg ser en viss politisk cynism bakom kommunernas beslut att skära i just socialtjänsten. - Brukarna av socialtjänstens tjänster skriver väldigt sällan inlägg på DN-debatt och har överhuvudtaget svårt att göra sina röster hörda. Som politiker är det lättare att försämra vården för de svagare i samhället än att göra besparingar inom övrig kommunal verksamhet, säger Eva Fagerberg. Akademikerförbundet SSR har fått uppgifter om nedskärningar inom socialtjänsten från följande kommuner: Malmö, Göteborg, Uppsala, Södertälje, Umeå, Nyköping, Boden, Landskrona, Strängnäs, Örebro, Lidingö, Karlstad, Växjö, Filipstad, Eskilstuna, Ystad, Lycksele och Storfors För ytterligare information: Eva Fagerberg, Förhandlingschef, Akademikerförbundet SSR 0734-19 44 66 Press- och kommunikationschef Stina Andersson · 070-618 44 87 · 08-617 44 87 · stina.andersson@akademssr.se Pressekreterare Björn Lundell · 070-974 44 85 · 08-617 44 85 · bjorn.lundell@akademssr.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/13/20041013BIT20870/wkr0001.pdf