Air France sänker besättningskostnader med Carmen Systems

Air France sänker besättningskostnader med Carmen Systems Carmen Systems AB och Air France, ett av världens största flygbolag, fördjupar ytterligare sitt redan etablerade samarbete . Air France utökar sitt tidigare kontrakt till att gälla alla kommande versioner av Carmens system för optimal besättningsplanering, Carmen Crew Pairing. Det nya avtalet är ett hyreskontrakt och kommer automatiskt att ge Air France tillgång till framtida förbättringar av Carmens optimeringslösningar. Guy Zacklad, Vice-President för avdelningen Crew Resources and Rostering på Air France, säger att den mjukvaran kommer att resultera i stora kostnadsbesparingar. "För ett flygbolag som Air France är det viktigt att hela tiden kunna utvärdera effekten av förändringar i avtal och kostnadsstruktur. Att hela tiden ha tillgång till den senaste optimeringstekniken från Carmens möjliggör en sådan analys och gör det dessutom möjligt att snabbt ta eventuella förändringar i produktion. Det faktum att återbetalningstiden för det nya hyreskontraktet blir mycket kort tack vare de besparingar Carmen åstadkommer gjorde dessutom investeringsbeslutet var enkelt och självklart att fatta," said Guy Zacklad. "Vi är mycket nöjda med att kunna välkomna Air France till vår växande skara av hyreskunder utvecklingspartners. I och med att Air France uppgraderar sig till hyreskund deltar nu flygbolag med över 120 000 besättningsmedlemmar i vårt löpande arbete med att leverera lönsamhetsökande mjukvara och service. Tillsammans med våra kunder fortsätter vi vårt arbete med att ta fram system som möjliggör den mest kostnadseffektiva och lönsamma verksamheten," säger Per Norén, Carmen Systems VD. Carmenkoncernen levererar programvara och tjänster för planerings- och beslutsstöd till flygbolag och järnvägar i hela världen. Kunder inkluderar bland andra Aeroméxico, Air France, British Airways, KLM, Lufthansa, Northwest Airlines, Philippine Airlines, SAS, Deutsche Bahn (tyska järnvägen) och SJ, Green Cargo. Carmen Systems är en snabbt växande organisation och har i dag 180 anställda från 25 länder. Carmen samarbetar inom forskning och programutveckling med några av världens ledande universitet. Carmens huvudkontor i Göteborg har den största FoU-avdelningen i branschen. För mer information, kontacta: Per Norén, VD och Odinsgatan 9 koncernchef SE-411 03 Göteborg 031-720 81 01 Sweden per.noren@carmensystems.com E-mail: carmen@carmensystems.com Web: www.carmensystems.com Catherine Hines, PR och information 031-722 62 02 catherine.hines@carmensystems.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/12/20040112BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/12/20040112BIT00220/wkr0002.pdf