Avtal med Göteborgs Hamn nytt affärsområde för Carmen Systems

Göteborgs Hamn AB, Nordens största hamn, har ingått ett avtal med Carmen Systems AB på en programvara för att optimera planläggningen av de anställda på terminalen. Med denna mjukvara kommer Göteborgs Hamn att kunna öka sina fraktvolymer med befintlig personalstyrka.

Det treåriga avtalet mellan resursoptimeringsföretaget Carmen Systems AB och Göteborgs Hamns Ro/ro-terminal innebär att Carmen ska leverera en programvara för optimering av planläggningen av terminalens 220 hamnarbetare samt utrustning. Avtalet är värt cirka SEK 4 miljoner. Leveransen är det första steget i en trestegsimplementation, som kommer att innehålla: 1. Centraliserad planering av anställda och utrustning, plus automatisering av planeringsprocessen 2. Introduktion av optimering och integrering med existerande system 3. Personalplanering - Preferential bidding system och Crew Rostering Marknadens globalisering har ökat konkurrensen inom sjöfarten, och mjukvara, tillsammans med lösningar för processförändringar som ökar den operativa effektiviteten, är nyckelinvesteringar. – Genom leveransen av denna programvara hoppas Göteborgs Hamn att klara av ökade lastvolymer utan att behöva öka antalet anställda, samtidigt som vi kan hålla en högre servicenivå gentemot kunderna, säger Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn AB. Det här kommer att kraftigt öka vår konkurrenskraft i norra Europa, och hjälpa oss att öka antalet tjänster och ett större flöde av gods genom hamnen. Vi måste förbättra den interna effektiviteten och bättre använda hamnens skalfördelar för att kunna växa med långsiktig lönsamhet. Carmen Systems lösning kommer att hjälpa oss i det arbetet. – Avtalet innebär ett genombrott för oss, säger Per Norén, VD för Carmen Systems. Vi siktar på att bryta oss in i en ny vertikal. Den globala hamn- och sjöfartsindustrin är en perfekt partner för resursbalansering och ett område inom vilket optimering är betydelsefullt. Vi är redan världsledande inom mjukvara för resursoptimering för flyg- och tågindustrin. Detta är ett strategiskt steg för Carmen Systems. Vi ser fram emot möjligheten att tillämpa avancerad optimering för en ny del av transportsektorn.