• Jeppesen/

Carmen Systems AB förvärvar det australiska optimeringsmjukvarubolaget Opcom Pty Ltd

Carmen Systems AB (Publ) tillkännagav i dag förvärvet av det australiska bolaget Opcom Pty Ltd, som levererar mjukvara och konsulttjänster inom resursoptimering till transport- och logistikbranschen. Detta förvärv är ytterligare ett steg på vägen för att etablera Carmen Systems som marknadsledare inom utveckling, marknadsföring och implementering av resursoptimeringslösningar för kunder, främst inom transport- och logistikbranschen.

Opcom är en ledande leverantör av optimeringsmjukvara och konsulttjänster till den internationella järnvägsindustrin och andra transport- och logistikföretag med kunder som bland andra SNCF (franska statens järnvägsbolag) RailCorp i New South Wales (Australien), CityPendeln (Sverige) och National Rail Enquires (England). Enligt Per Norén, Carmen Systems VD, kommer Carmen Systems förvärv av Opcom att innebära att två av de snabbast växande och lönsamma företagen inom mjukvaruutveckling och tjänster för resursoptimering slås samman. ”Carmen Systems är världsledande på den globala marknaden för optimering av flygbesättningar och assisterar idag 22 av världens största flygbolag. Carmen Systems är även en etablerad leverantör till den internationella järnvägsindustrin med fem av Europas största järnvägar som kunder. Den kombinerade domän- och branschkunskapen hos Opcom och Carmen skapar ett formidabelt team som kommer att fortsätta arbeta nära kunderna för att hjälpa dem uppnå större effektivitet, operativa besparingar och lönsamhet,” säger Per Norén. John Holt, VD och en av grundarna av Opcom säger, ”Vi är mycket nöjda över att ha slagit oss samman med Carmen Systems i en tid då båda företagen ser en ökad efterfrågan på våra produkter och tjänster. Logiken bakom denna sammanslagning är tydlig och de två företagskulturerna och kärnkompetenserna är mycket lika. Sammantaget kommer våra kunder att ha tillgång till världens bästa branschexperter och integrerade system för resursoptimering." Transaktionen Carmen Systems förvärv av det privatägda bolaget genomförs med omedelbar verkan. Köpeskillingen erläggs i form av en kombination av kontanter och nyemitterade aktier i Carmen Systems. Information till våra kunder För att se till att kunder som har köpt Opcoms system och lösningar uppnår den fulla potentialen i sin investering kommer Opcom att ha forsatt ansvar för alla sina nuvarande kunder. Carmen Systems kommer att fortsätta att investera i, och stödja Opcoms produktlinjer. Carmen Systems och Opcom har redan inlett ett projekt för att integrera tekniska moduler, algoritmer och applikationskomponenter från sina respektive plattformar för att öka nyttan för både Carmens och Opcoms kunder. Enskilda Securities har agerat som finansiell rådgivare och Edwards and Angell LLP har agerat som huvudsakliga juridiska rådgivare till Carmen Systems AB i samband med transaktionen.