Carmen Systems lanserar ny produkt hos Finnair

Carmen Systems AB meddelar att den första implementeringen av Carmens nylanserade mjukvara, Carmen Crew Tracking har inletts på Finnair i Helsingfors. Enligt Ville Iho, ansvarig för den operativa logistiken hos Finnair, ger Carmens mjukvara Crew Tracking Finnair verkligen ett integrerat system för besättningsplanering. "Genom att lägga till Carmen Crew Tracking har vi skapat en grund för tillämpad optimering genom hela besättningsplaneringen, vilket möjliggör full kostnadskontroll i alla delar. Fördelarna med att alla komponenter, från Manpower till Tracking, har samma optimering, legalitet, kvalitetsdefinitioner, visualisering, data och analys är stora. Vi förväntar oss att detta medför en dramatisk förändring av vårt sätt att arbeta med hela processen för planering av besättning, ända från långsiktiga resursprognoser till detaljerade beslut på ’day of operation’". Erik Andersson, CTO Carmen Systems, tillägger: ”Vi är mycket stolta över att Finnair nu startar implementationen av det som har varit ett av våra hittills mest ambitiösa utvecklingsprojekt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att leda till en ny branschstandard, såsom tidigare partnerskap har placerat Carmens mjukvara för besättningsplanering i liknande position. Vårt nya fullt integrerade planerings- och beslutstödssystem för besättningsplanering kommer att ge våra flygbolagskunder en stor möjlighet att stänga av sina gamla system och övergå till ett mycket mer dynamiskt och effektivt sätt att planera, kontrollera och samarbeta med besättningen. Detta är mycket viktigt för att underlätta de stora förändringar som flygbranschen just nu går igenom.” Mer information från: Per Norén, VD Odinsgatan 9 +46 31 720 81 01 411 03 Göteborg per.noren@carmensystems.com E-post: carmen@carmensystems.com Catherine Hines,PR och information Webb: www.carmensystems.com +46 31 722 62 02 catherine.hines@carmensystems.com Carmen Systems utvecklar, marknadsför och implementerar resursoptimeringsprogram och servicelösningar för kunder i transportbranschen, främst i flyg- och järnvägsbranschen. Bland kunderna finns bland andra Aeroméxico, Air France, British Airways, Delta Air Lines, Iberia, KLM, Lufthansa, Northwest Airlines, Philippine Airlines, SAS, Virgin Atlantic Airways, Deutsche Bahn och Green Cargo. Carmen Systems är en snabbt växande organisation med mer än 200 anställda från 26 länder. Carmen Systems samarbetar inom forskning och programutveckling med några av världens ledande universitet. Vid Carmens huvudkontor i Göteborg återfinns bland annat branschens största FoU-avdelning.