Carmen Systems skriver mångmiljonkontrakt med KLM

Carmen Systems skriver mångmiljonkontrakt med KLM Det holländska flygbolaget KLM har skrivit på ett treårigt hyresavtal för schemaläggningssystemet Carmen Crew Rostering, som levereras av Carmen Systems AB. Kontraktet gäller schemaläggning av kabinpersonal och är värt omkring 25 miljoner kronor. Efter kontraktsperioden har KLM en option på att ytterliggare förlänga kontraktet. Redan idag använder KLM planeringssystemet Carmen Crew Pairing, från Carmen Systems för att hitta optimala arbetsmönster för all flygande personal. Dessutom använder KLM schemaläggningssystemet Carmen Crew Rostering för styrmän och kaptener för sin europeiska flygverksamhet. KLM och Carmen har tillsammans genomfört en detaljerad förstudie för att undersöka effekten av optimerad schemaläggning av kabinpersonal. Studien påvisar substantiella besparingar både vad gäller besättningskostnader och en avsevärt kortare schemläggningstid. KLM planerar att ha alla besättningar i produktion med systemet i början av 2004. Enligt Jan H. Meurer, Executive Vice President Cabin Crew, ger Carmens lösningar många fördelar: "Att introducera mer optimering i planeringen är helt avgörande för oss. Carmens optimeringssystem gör det möjligt att minska våra kostnader utan att försämra den upplevda livskvalitén för våra besättningar. Dessutom gör systemet det möjligt för oss attt genomföra detaljerade analyser och att snabbt kunna reagera på marknadsförändringar." Carmen Systems VD, Per Norén, välkomnar det utökade samarbetet med KLM: "I dessa turbulenta tider är det viktigare än någonsin att fokusera på en effektivare verksamhet. Det gäller inte bara att sänka kostnaderna, utan också att förbättra analysförmågan och minska reaktionstiden inför förändringar. Det är mycket glädjande att också etablerade kunder som KLM, en kund sedan många år, fortsätter att hitta nya områden där lösningar från Carmen kan utgöra en strategisk investering." För mer information, kontakta: Per Norén, VD och koncernchef Odinsgatan 9 031-720 81 01 SE-411 03 Göteborg per.noren@carmensystems.com Sweden E-mail: carmen@carmensystems.com Catherine Hines, PR och information Web: www.carmensystems.com 031-722 62 02 catherine.hines@carmensystems.com Carmenkoncernen levererar programvara och tjänster för planerings- och beslutsstöd till flygbolag och järnvägar runt hela världen. Kunder inkluderar Aeroméxico, Air France, Alitalia, British Airways, Condor, Finnair, Iberia, KLM, Lufthansa, Mexicana, Northwest Airlines, Philippine Airlines, SAS, SAS Commuter, Singapore Airlines, Spanair, Widerøe, Deutsche Bahn (tyska järnvägen) och SJ, Green Cargo. Carmen Systems är en snabbt växande organisation och har i dag 170 anställda från 24 länder. Carmen samarbetar inom forskning och programutveckling med några av världens ledande universitet. Carmens huvudkontor i Göteborg har den största FoU-avdelningen i branschen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/08/20030508BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/08/20030508BIT00600/wkr0002.pdf