• Jeppesen/

Carmen Systems tecknar avtal med Northwest Airlines om system för hantering av piloternas arbetsscheman

Carmen Systems AB meddelar att Northwest Airlines, världens fjärde största flygbolag, har tecknat ett långsiktigt avtal om användning av Carmens önskearbetstidsystem (PBS) för 5 300 piloter. Northwest har även en option i kontraktet på att implementera systemet för de 10 000 kabinanställda.

Detta avtal är Northwest Airlines andra stora affär med Carmen sedan 2003, då Carmen Crew Pairing implementerades för mer än 15 000 besättningsmedlemmar och bidrog till att öka produktiviteten och uppnå stora kostnadsbesparingar för flygbolaget. Tim Campbell, chef för Flight Operations/SOC Administration på Northwest Airlines, sade att valet av ännu en lösning från Carmen är ett naturligt steg för Northwest. “Vi är det mest erfarna nordamerikanska flygbolaget när det gäller användning av PBS och vi känner till alla fallgropar och brister med de klassiska PBS-systemen,” sade Tim Campbell. “Med Carmens programvara tar vi steget in i nästa generation av önskearbetstid, med stark förankring hos såväl Northwests piloter som företagsledning.” Søren Boje Mortensen, chef för divisionen airline Solutions på Carmen Systems, sade att avtalet med Northwest Airlines stärker Carmens position på den nordamerikanska flygmarknaden och som ledande global leverantör av besättningslösningar ytterligare. “Northwests piloter är bland de mest erfarna PBS-användarna i flygbranschen och att de har valt Carmen bevisar för oss att vår programvara levererar det som både branschen, företagsledningar och besättningarna eftersträvar,” sade han.