Carmen Systems tecknar nytt långt avtal med SAS

Carmen Systems AB meddelar att Scandinavian Airlines (SAS) har tecknat ett nytt långsiktigt avtal till ett värde av mer än 100 miljoner SEK över åtta år om leverans av Carmens system för besättningshantering. Enligt Bettina Hammargren, direktör för Production Systems på SAS, har Carmens system varit ett mycket effektivt verktyg för att sänka IT-kostnaderna. ”Vi sökte från början ett integrerat produktionssystem för Network, Crew och Traffic för att sänka IT-kostnaderna. Vi kan dock spara ytterligare 29 miljoner SEK genom att uppgradera den nuvarande Network Traffic-plattformen och övergå från ett stort antal legacy-system till ett enda Carmensystem för besättningshantering.” SØren Boje Mortensen, chef för Carmen Airline Solutions, sade att detta är en milstolpe för Carmen Systems och SAS partnerskap. ”Carmen har påbörjat arbetet och kommer att leverera hela systemsviten för besättningshantering till SAS inom 24 månader. Under förhandlingarna har det varit av största vikt att stödja den decentraliserade strukturen inom SAS med ett gemensamt verktyg för besättningsplanering med fokus på att skapa flexibilitet för de fyra enheter som just nu använder systemet.” Carmens system för besättningshantering omfattar en enda process från långsiktig personalplanering till det operativa skedet och grundar sig på Carmens datahanterare, Carmen Dave, som är ett centralt lager för stora datamängder. Den unika förmågan hos Carmen Dave att lagra information från alla delar av verksamheten gör det möjligt för flygbolag att avsevärt förenkla sina befintliga IT-system. Carmen Systems VD, Per Norén, sade att ”SAS var Carmen Systems första kund någonsin, 1987. Att SAS nu tecknar ett långsiktigt strategiskt avtal kring vår industriella optimeringsprogramsvit innebär att vår ambition att arbeta i långsiktiga partnerskap med våra kunder stärks. Vi ser fram emot att fortsätta hjälpa SAS att öka sin lönsamhet.” Mer information från: Per Norén, VD +46 31 720 81 01 per.noren@carmensystems.com Michael Brusberg, Informationschef +46 31 722 63 43 michael.brusberg@carmensystems.com Carmen Systems AB Odinsgatan 9 411 03 Göteborg +46 31 720 81 00 www.carmensystems.com