Carmen Systems tecknar stororder med Delta Air Lines

Carmen Systems tecknar stororder med Delta Air Lines Carmen Systems AB meddelar att Delta Air Lines, ett av världens största flygbolag, har tecknat avtal att använda Carmens optimeringsmjukvara för besättningsplanering. Avtalet omfattar produkterna Carmen Crew Pairing och Carmen Crew Rostering och gäller samtliga 22 000 besättningsmedlemmar. Systemen är redan till stor del implementerade vilket innebär att en majoritet av Deltas besättningsmedlemmar flyger scheman optimerade med Carmens produkter. Deltas lågprisbolag Song ingår också i avtalet. Enligt Deltas Chief of Operations, Joe Kolshak, har bolaget redan uppnått stora besparingar genom att använda Carmens produkter för att planera piloterna. "Vi är mycket imponerade av resultaten vi uppnått genom att använda Carmens system. De har visat sig vara högst väsentliga i vårt pågående arbete med att öka Deltas konkurrenskraft genom att höja produktiviteten och punktligheten." Paulette Corbin, Senior Vice President of In-Flight Services, på Delta Air Lines säger att köpet av Carmens system är en viktig komponent i ett massivt besparingsprogram som Delta genomför i år. "Vi betraktar Carmen Systems som en strategisk partner. Carmens kombinerade optimerings- verktyg för både produktionsplanering och beslutsstöd gör det möjligt för Delta att uppnå stora kostnadsbesparingar samtidigt som det ger den enskilde besättningsmedlemmen stöd för att ytterligare kunna påverka arbetsinnehållet." Carmen Systems VD, Per Norén, säger "Samarbetet med Delta är strategiskt och etablerar Carmen som en viktig aktör på USA-marknaden. Installationen på Delta är också ett exempel på vår unika förmåga att optimera de största kostnadsposterna, kärnprocesser och samtidigt hantera flexibilitet. Med denna kundinstallation stödjer vi både den traditionella nordamerikanska filosofin med fasta arbetsscheman och den mer individanpassade filosofin med skräddarsydda abetsscheman som är etablerad i Europa. I det affärsklimatet som råder i flygindustrin just nu, är de stora kostnadsbesparingarna i kombination med snabb förändringsbarhet som vi kan åstadkomma åt våra kunder, nyckeln till framgång." Carmen Systems AB levererar integrerade optimeringssystem för planering och beslutsstöd till kunder främst i flyg- och järnvägsbranschen. Bland kunderna finns bland andra Aeroméxico, Air France, Alitalia, British Airways, Iberia, KLM, Lufthansa, Northwest Airlines, Philippine Airlines, SAS, Saudi Arabian Airlines, Virgin Atlantic Airways, Deutsche Bahn och SJ, Green Cargo. Carmen Systems är en snabbt växande organisation med 190 anställda från 26 länder. Carmen Systems samarbetar inom forskning och programutveckling med några av världens ledande universitet. Vid Carmens huvudkontor i Göteborg återfinns bland annat branschens största FoU-avdelning. Mer information från: Per Norén, VD Odinsgatan 9 +46 31 720 81 01 411 03 Göteborg per.noren@carmensystems.com E-post: carmen@carmensystems.com Catherine Hines, PR och information Webb: www.carmensystems.com +46 31 722 62 02 catherine.hines@carmensystems.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/12/20041112BIT00010/wkr0001.pdf