• Jeppesen/

DSB (Danska järnvägen) tecknar avtal med Carmen Systems om programvara för optimering av tågflottan

DSB, Danmarks största passagerarjärnvägsoperatör, har tecknat ett avtal med Carmen Systems om utveckling av en ny programvara för fordonsplanering för sin nationella och internationella persontrafik.

Ole Raft, planeringschef på DSB, sade att Carmen Systems programvara för optimering av vagnar, motorvagnar och lok förväntas bli ett viktigt verktyg för att öka effektiviteten hos DSB. ”Vi förväntar oss att projektet ska resultera i ett system som kommer att förbättra kvalitén på DSBs fordonsplanering,” sade Ole Raft. ”Det här nya systemet kommer att användas både för produktionsändamål och för att ta fram anbud på ny trafik i Danmark och internationellt,” avslutade han. Carmen Systems VD, Per Norén, sade: ”Carmens optimeringsprogramvara och it-lösningar täcker större delen av kärnprocesserna inom järnvägs- och flygindustriernas produktionsplanering. Vi hälsar DSB varmt välkomna som kund och ser fram emot ett nära samarbeta för att åstadkomma samma betydande kostnadsbesparingar och ökade effektivitet som våra andra kunder åtnjuter.” For Additional Information Contact: Per Norén, VD +46 31 720 81 01 per.noren@carmensystems.com Catherine Hines, Public Affairs +46 31 722 62 02 catherine.hines@carmensystems.com Odinsgatan 9 SE-411 03 Göteborg Sweden E-mail: carmen@carmensystems.com Web: www.carmensystems.com