Flygbolaget Widerøe köper optimeringshjälp av Carmen Systems

Flygbolaget Widerøe köper optimeringshjälp av Carmen Systems Det norska flygbolaget Widerøe har skrivit på ett femårigt hyresavtal för planeringsystemet Carmen Crew Pairing från programvarubolaget Carmen Systems AB. Planeringssystemet hjälper till med att maximera utnyttjandegraden av flygtiden för Widerøes besättningar. Inge W Brorson, flygchef på Widerøe, säger att analyser gjorda med produkten visar på stora besparingar jämfört med dagens besättningskostnader. "Vårt mål är att uppnå en relativ kostnadsreduktion som motsvarar den som SAS uppnådde när de introducerade Carmens optimerade besättningsslingor för ett antal år sedan." "Förutom de förväntade besparingarna så kommer Carmens optimeringssystem dessutom att möjliggöra detaljerade simuleringar. Detta är viktigt för att garantera en effektiv drift, men också för att kunna utvärdera genomgripande förändringar innan beslutas tas," säger Widerøes planeringschef Gunnar K. Sveen. Carmen Systems VD, Per Norén, välkomnar Widerøe som ny kund och säger att "Widerøe, med huvuddelen av sin trafik i nordnorge, har en flygverksamhet som ställer stora krav på att hitta den optimala kombinationen av kostnadseffektivitet och stabilitet. Widerøe är ett lysande exempel på hur även ett litet, vältrimmat regionalt bolag kan ha stor nytta av avancerad resursoptimering." For Additional Information Contact: Per Norén, President & CEO Odinsgatan 9 +46 31 720 81 01 SE-411 03 Göteborg per.noren@carmensystems.com Sweden E-mail: carmen@carmensystems.com Catherine Hines, Public Affairs Web: www.carmensystems.com +46 31 722 62 02 catherine.hines@carmensystems.com Carmenkoncernen levererar programvara och tjänster för planerings- och beslutsstöd till flygbolag och järnvägar runt hela världen. Kunder inkluderar Aeroméxico, Air France, Alitalia, British Airways, Condor, Finnair, Iberia, KLM, Lufthansa, Northwest Airlines, Philippine Airlines, SAS, SAS Commuter, Singapore Airlines, Spanair, Deutsche Bahn (tyska järnvägen) och SJ, Green Cargo. Carmen Systems är en snabbt växande organisation och har i dag 170 anställda från 24 länder. Carmen samarbetar inom forskning och programutveckling med några av världens ledande universitet. Carmens huvudkontor i Göteborg har den största FoU- avdelningen i branschen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/24/20030424BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/24/20030424BIT00410/wkr0002.pdf