Mexicana tecknar avtal om Carmen Integrated Operations Control

Mexicana Airlines har utvidgat sin användning av Carmens integrerade produktsvit genom att teckna ett långsiktigt avtal om Carmen IOCS (Integrated Operations Control Carmen), vilket omfattar Carmen Crew Control, Carmen Fleet Control och Carmen Passenger Recovery. Kapten Felix Sanchez, COO för Mexicana, säger att Mexicana förväntar sig att strömlinjeforma verksamheten från planering till exekvering genom att förbättra beslutsprocessen. ”Carmen IOCS kommer att integrera informationen om våra besättningar, våra passagerare och våra flygplan till en komplett bild av verksamheten och därigenom snabba upp och höja kvaliteten hos de beslut som fattas. Med Carmen IOCS kommer våra användare dessutom att kunna fokusera mer på de beslut som rör den övergripande verksamheten eftersom systemet hjälper dem att automatisera det mer tidsödande manuella dagliga arbetet.” Kapten Sanchez tillägger att Mexicana genom Carmens integrerade planering av besättning och flotta kommer att uppnå bättre samordning av alla processer och mer effektivt identifiera kritiska områden i verksamheten för att öka effektiviteten. ”Genom att kombinera Carmen IOCS med Carmen Tail Assignment, redan i full produktion, kommer vi att kunna finjustera vår flottfördelning som svar på förändrad efterfrågan från passagerare och även förbättra de tjänster som vi erbjuder våra passagerare.” Sren Boje Mortensen, chef för Carmen Airline Solutions, säger att Mexicana kommer att realisera de övergripande verksamhetsfördelarna genom att optimera sin planering av passagerare, besättning och flotta. ”Mexicana förväntar sig att minska sin svarstid för lösningar med 90 procent. Samtidigt kommer de att minska driftskostnaderna genom att spara pengar och göra mer effektiva förändringar av flygplan utan att det medför högre avgifter för passagerarna. Med hjälp av Carmens verktyg för beslutsstöd och optimering på den operativa dagen kommer snabbare och mer kostnadseffektiva beslut att förbättra den övergripande effektiviteten i hela Mexicanas verksamhet.” Mer information från: Per Norén, VD +46 31 720 81 01 per.noren@carmensystems.com Michael Brusberg, Informationschef +46 31 722 63 43 michael.brusberg@carmensystems.com Carmen Systems AB Odinsgatan 9 411 03 Göteborg +46 31 720 81 00 www.carmensystems.com