Saudi Arabian Airlines skriver avtal med Carmen Systems

Saudi Arabian Airlines skriver avtal med Carmen Systems Carmen Systems AB har tecknat ett avtal med Saudi Arabian Airlines för mjukvaruprodukterna Carmen Crew Pairing och Carmen Crew Rostering. Systemen, som kommer att användas för att schemalägga omkring 6000 besättningmedlemmar, förväntas generera besparingar på flera miljoner dollar. Installationen kommer att påbörjas i februari och avslutas i slutet av året. "Med hjälp av Carmens optimeringsprodukter kan vi förkorta vår planeringsprocess, sänka våra operationella kostnader och därmed effektivisera verksamheten", säger Ibrahim Kamal, General Manager Flight Operations Services på Saudi Arabian Airlines. "Carmens mjukvara gör det också möjligt för oss att ständigt värdera verksamhetens effektivitet genom att utföra detaljerade simuleringar. Simuleringsmöjligheten blir dessutom ett viktigt verktyg för att mäta effekten av eventuella tidtabellsändringar och andra affärsmöjligheter" "Vi är stolta över förtroendet som Saudi Arabian Airlines har visat oss. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att öka lönsamheten hos Saudia Arabian Airlines och att förbättra deras mycket komplexa planeringsprocess. Vi hälsar Saudia Arabian Airlines välkomna som kund och som ännu en dedikerade medlem av vår aktiva kundgrupp", säger Carmen Systems VD Per Norén. For Additional Information Contact: Per Norén, President & CEO +46 31 720 81 01 per.noren@carmensystems.com Catherine Hines, Public Affairs +46 31 722 62 02 catherine.hines@carmensystems.com Odinsgatan 9 SE-411 03 Göteborg Sweden E-mail: carmen@carmensystems.com Web: www.carmensystems.com Carmen Systems AB levererar programvara och tjänster för planerings- och beslutsstöd till flygbolag och järnvägar i hela världen. Kunder inkluderar bland andra Aeroméxico, Air France, British Airways, KLM, Lufthansa, Northwest Airlines, Philippine Airlines, SAS, Deutsche Bahn (tyska järnvägen) och SJ, Green Cargo. Carmen Systems är en snabbt växande organisation och har i dag 180 anställda från 25 länder. Carmen samarbetar inom forskning och programutveckling med några av världens ledande universitet. Carmens huvudkontor i Göteborg har den största FoU- avdelningen i branschen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/19/20040219BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/19/20040219BIT00240/wkr0002.pdf