Virgin Atlantic Airways tecknar långsiktigt avtal med Carmen Systems

Virgin Atlantic Airways tecknar långsiktigt avtal med Carmen Systems Carmen Systems AB har tecknat ett långsiktigt avtal med Virgin Atlantic Airways, som med 22 globala destinationer, är det näst största flygbolaget i Storbritannien. Virgin kommer att använda sig av Carmen optimeringsmjukvara för besättningsplanering, för samtliga av sina 3 800 flygande personal. Avtalet är värt drygt EUR 3M Enligt Matthew Lee, ansvarig för 'Flight Operations' vid Virgin Atlantic, kommer simuleringsmöjligheterna i Carmens egenutvecklade modelleringsspråk, Carmen Rave,samt Carmens optimeringapplikation, att på ett helt nytt sätt, väsentligt underlätta jakten på kostnadseffektivitet och skapa snabbare och mer flexibel planering. "Carmen kommer att ge oss möjligheten att genomföra noggranna simuleringar av arbetsscheman för olika planeringsscenarios. En flexibel och pålitlig planeringsprocess är avgörande, i synnerhet för ett så snabbt expanderande bolag som Virgin Atlantics. Carmens sofistikerade optimeringsverktyg möjliggör mycket bättre matchning mellan effektiv produktion och tillgängliga besättningar. Samtidigt ger det oss möjlighet att tillmötesgå våra besättningsmedlemmars önskemål om personliga scheman sk. önskearbetstid. Carmens förmåga är oslagbar inom sitt verksamhetsområde. Detta tillsammans med flexibiliteten i tjänstgöringsplaneringen, var avgörande i vårt beslut att investera i Carmens mjukvara." Carmen Systems VD, Per Norén säger, "Vi välkomnar varmt Virgin Atlantic till vår kompetenta användargrupp och ser fram emot att skapa ett fortsatt framgångsrikt samarbete som möjliggör ökade besparingar och ökad produktivitet på sin redan högkvalitativa verksamhet." Virgin Atlantic räknar med att systemet ska tas i bruk för hela dess besättning i mars 2005. For Additional Information Contact: Per Norén, President & CEO Odinsgatan 9 +46 31 720 81 01 SE-411 03 Göteborg per.noren@carmensystems.com Sweden E-mail: carmen@carmensystems.com Catherine Hines, Public Affairs Web: www.carmensystems.com +46 31 722 62 02 catherine.hines@carmensystems.com Virgin Atlantic Airways har sedan starten 1984 vuxit till att bli det näst största flygbolaget i Storbritannien. Baserat både på Gatwick och Heathrow, är företaget verksamt i 22 länder - från Los Angeles till Shanghai. Virgin Atlantic Airways som är ett mycket populärt flygbolag, har fått utmärkelser från affärs-, konsument- och branschorganisationer världen runt. Konkurrenterna har sökt att efterlikna dess innovativa approach och mycket höga standard. Trots en hög expansionstakt har Virgin Atlantic Airways alltid varit höga kunddrivet med tyngd på valuta för pengarna, kvalitet, nöje och innovation. Carmen Systems AB Carmenkoncernen levererar mjukvara och tjänster för planerings- och beslutsstöd till flygbolag och järnvägar i hela världen. Kunder inkluderar Aeroméxico, Air France, Alitalia, British Airways, Finnair, Iberia, KLM, Lufthansa, Mexicana, Northwest Airlines, Philippine Airlines, SAS, Saudi Arabian Airlines, Deutsche Bahn (tyska järnvägen) och SJ, Green Cargo. Carmen Systems är en snabbt växande organisation och har i dag 190 anställda från 26 länder. Carmen samarbetar inom forskning och programutveckling med några av världens ledande universitet. Vid Carmens huvudkontor i Göteborg återfinns bl.a. branschens största FoU-avdelning. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/24/20040824BIT00120/wkr0001.pdf