Atea väljer DHL som logistikpartner för Sverige och Norge

Stockholm 4 oktober 2012. DHL Freight har tecknat avtal med IT-bolaget Atea, vilket innebär att DHL Freight hanterar Ateas samtliga sändningar i Sverige. Samarbetet inleddes den 22 augusti och från och med den 22 oktober kommer DHL Freight även att distribuera samtliga Ateas sändningar i Norge.

DHL Freights avtal med Atea omfattar leverans av cirka 300 000 paket och 6 000 pallar årligen i Sverige, från centrallagret i Växjö och ut till kund. I Norge innebär uppdraget cirka 50 000 paket och pallar per år. Atea är marknadsledande inom tjänster och produkter för IT-infrastuktur i Norden och Baltikum. Företaget är återförsäljare för alla typer tjänster och IT-produkter inom IT-infrastruktur.

– Vårt partnerskap har inletts över förväntan bra. DHL Freight är flexibla och lyhörda för våra önskemål. De har också ett högt säkerhetstänkande och ger möjlighet till värdeadderande tjänster efter behov. Våra kunder ser vår transportör som en del av Ateas leverans. Därför är det viktigt för oss att DHL Freights medarbetare tar på sig ”Ateamössan”, när de bemöter våra kunder, något vi känner att de behärskar till fullo, säger Niklas Lundström, logistikchef Atea Logistics.

– Vi är mycket glada för att Atea har gett oss förtroende att hantera deras leveranser på såväl den svenska som den norska marknaden, och ser fram emot ett långvarigt samarbete. Detta nya avtal är ett kvitto på att våra satsningar på att ge marknadsledande service ger resultat, och att våra kunder är nöjda med vårt arbete, säger Carl-Anders Keller, försäljnings- och marknadsdirektör på DHL Freight Sverige.

– Slut–

Presskontakt:

Josephine Uppman, presskontakt DHL Freight

Inmema PR
Tel: 073- 660 81 76
E-post: josephine.uppman@inmema.com

Carl-Anders Keller, försäljnings- och marknadsdirektör
DHL Freight
Tel: 0709 - 345 463
E-post: carlanders.keller@dhl.com

Niklas Lundström, logistikchef
Atea Logistics AB
E-post: niklas.lundstrom@atea.se

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2011 hade koncernen en omsättning på 53 miljarder euro.

Om Atea
Atea finns i sju länder i Norden och Baltikum, har ca 6 000 medarbetare, marknadsledare i Norden och Baltikum och är den tredje största it-infrastrukturleverantören i Europa. Koncernen hade en omsättning på drygt 23 miljarder svenska kronor 2011 och är noterad på Oslo Börs.