DHL bygger ut och renoverar terminal i Norrköping

Stockholm, 16 maj 2012. DHL Freight stärker sin position i Östergötland samt södra Södermanland inom inrikesverksamheten genom att investera i utbyggnad och renovering av sin terminal i Norrköping.

Som ett steg i att ständigt se över och utveckla verksamheten renoverar DHL Freight sin inrikesterminal och kundmottagning i Norrköping. I och med renoveringen utökar DHL ytan med 2 800 m² samt installerar 21 nya lasthus/portar. I samband med förändringen kommer terminalverksamheten på DHL Freights terminal i Linköping att flyttas till Norrköping. Flytten sker den 4 juni. Norrköping blir därmed navet för all inrikesdistribution och inhämtningstrafik i Östergötland samt södra Södermanland.

− I och med renoveringen kommer vi att kunna erbjuda våra kunder bättre service, kontroll och kvalitet samt ge våra medarbetare en förbättrad arbetsmiljö, säger Tony Hagberg, platschef Norrköping. Vi kommer att fortsätta vårt samarbete med Arne Andersson Åkeri som idag driver verksamheten i Linköping. De kommer även i framtiden att vara en viktig partner för oss gällande distribution och inhämtning avslutar Tony Hagberg.

Norrköping är en strategisk punkt i DHL Freights nätverk och investeringen bygger även på företagets strategi att minska inverkan på miljön. Ombyggnaden ökar terminalens kapacitet och det kommer att bli färre omlastningar samt ett enklare transportflöde, vilket bidrar till en minskad miljöpåverkan.

-  Slut -

Presskontakt:
Stina Petrini, informationschef
DHL Freight (Sweden) AB
Tel: 08 – 54 345 669

E-post: stina.petrini@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2011 hade koncernen en omsättning på 53 miljarder euro.