DHL Express meddelar prisjustering för 2013

Stockholm, 25 september 2012: DHL Express meddelar en generell prisjustering från och med den 1 januari 2013 för företagets flygexpresstjänster och internationella vägexpresstjänster.

DHL Express, världens ledande leverantör av expresstransporter, meddelar i dag en generell prisjustering inom hela Europa. Prisjusteringen träder i kraft den 1 januari 2013. I Sverige justeras företagets flygexpresstjänster, som med ett samlingsnamn kallas Time Definite, med 4,9 %. De internationella vägexpresstjänsterna, som kallas Day Definite International, justeras samtidigt från 5,9 %.

DHL Express justerar sina priser årligen, med hänsyn till inflation och ökade kostnader i de 220 länder och territorier där företaget är verksamt. Andra faktorer som påverkat justeringen är icke inflationsdrivande kostnader som är relaterade till expresstransportbranschen, som till exempel förhöjda och ändrade lag- och säkerhetskrav som krävt investeringar i verksamheten. Prisjusteringen kommer att variera från land till land beroende på lokala förhållanden, och kommer att beröra alla kunder med standardavtal.

Slut

Mediakontakt:
Ann-Kristine Johansson, Marknadschef

DHL Express
Mobil: 0709- 345 684
E-post:annkristine.johansson@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och “Logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier, och med cirka 275 000 medarbetare över hela världen, erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och bidra med katastrofhantering och utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. Koncernen hade en omsättning på över 53 miljarder euro 2011.