DHL förbättrar kundservicen genom nya portalen MyDHL− minskar företagens pappersarbete och sparar tid

Stockholm, 13 september 2012: DHL, världens ledande logistikföretag, lanserar nu portalen MyDHL. En ny portal som är en smidig lösning för små och medelstora företag som önskar direkt tillgång till DHL Express olika tjänster, elektroniska lösningar och spårningssystem. Med en enda inloggning gör MyDHL det ännu enklare och snabbare att exportera och importera varor samtidigt som kunderna kan dra nytta av DHL:s globala nätverk för att nå nya marknader.

Den nya portalen är ett resultat av DHL:s ständiga strävan att göra det enklare för kunderna. Med MyDHL kan företag lätt hantera flera användare och kontrakt, ansöka om nya kundnummer, planera upphämtning, proaktivt följa och spåra försändelser samt utföra en rad andra uppgifter på ett enda ställe online. Fördefinierade inställningar, automatiska uppdateringar och förenklad hantering innebär att den tid som krävs för rutinuppgifter i transportprocessen effektiviseras. Portalen innebär dessutom färre knapptryckningar, färre lösenord att komma ihåg och en snabb registrering.

– Den nya portalen är en perfekt "virtuell" transportavdelning för kunder som gör hanteringen av internationella DHL Express-transporter enklare än någonsin förr. Genom att göra DHL:s webbaserade verktyg tillgängliga och lättåtkomliga på ett enda ställe hoppas vi förenkla för våra kunder och bidra till att de lätt når hela världen, säger Ann-Kristine Johansson, marknadschef på DHL Express Sverige.

MyDHL stöds av den globala plattformen DHL.com, som används i mer än 140 länder. Där finns viktig information och verktyg som hjälper exportörer och importörer att navigera genom internationella bestämmelser och tullfrågor, identifiera nya marknadsmöjligheter och på ett enkelt sätt skicka försändelser. Framförallt kan små och medelstora företag utnyttja portalen för att minska pappersarbetet, spara tid och dra fördel av DHL:s enastående globala nätverk för att nå nya marknader.

MyDHL-portalen kompletteras av avdelningen Small Business Solutions på DHL.com. Sidan uppdateras regelbundet med nya tullregler och handelsterminologi. Där finns även råd om de snabbaste vägarna till olika marknader och de effektivaste transportalternativen. Viktig fakta om handel, affärsverksamhet och kultur för enskilda länder publiceras på webbplatsen, med länkar till exempelvis handelskammare, exportagenturer och internationella branschorganisationer.

MyDHL är i dagsläget tillgänglig i mer än 40 länder över hela världen och kommer framöver att spridas till fler marknader.

-Slut-

Mer info om portalen:
Via portalen kan användare nå en rad DHL-verktyg, exempelvis:

Online Shipping – DHL Express enkla och praktiska webbaserade verktyg. Online Shipping gör det möjligt för kunder att skapa transportdokument, planera upphämtning, lagra adresser, spåra försändelser och hantera sina internationella transporter, vilket minskar pappersarbetet och sparar såväl tid som pengar.

ProView – DHL Express webbaserade spårningstjänst, som automatiskt och proaktivt informerar kunderna om försändelsens status med textmeddelande via SMS eller e-post, exempelvis när försändelser hämtas upp och levereras. Kunderna kan även följa sina försändelser online.

Import Express Online – webbaserat verktyg som gör det möjligt för en kund att snabbt och säkert förbereda och hantera sina importförsändelser.

Pressmaterial:

Videomaterial finns tillgängligt för inbäddning i onlinemedier via följande länkar:

1)    Intervju med David Neumann, Global e-Commerce (Head of e-Commerce Europe)
Länk: http://youtu.be/ywQhCl9753A

Kod för inbäddning: <iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/ywQhCl9753A" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

DHL Express Sverige
Sara Arrhenius
Marknadskommunikationschef
E-post: sara.arrhenius@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och “Logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier, och med cirka 275 000 medarbetare över hela världen, erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och bidra med katastrofhantering och utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. Koncernen hade en omsättning på över 53 miljarder euro 2011.