DHL och Lufthansa Cargo bistår EU-kommissionen med nödhjälpsflygning till Japan

DHL Express och Lufthansa Cargo har donerat en nödhjälpsflygning för att bistå EU-kommissionen att leverera förnödenheter till Japan. Tokyoflygningen, som utförts av företagens gemensamma dotterbolag flygfraktsföretaget AeroLogic, lämnade Frankfurt måndag den 4 april och landade i Tokyo i morse. DHL håller just nu på att leverera förnödenheterna hela vägen till slutdestinationerna i Japan.

Flygplanet, som lastats med 30 ton gods från Sverige, Ungern och Slovakien, fraktade bland annat konserver, tält, filtar, sovsäckar, kläder, handskar och gummistövlar. I de drabbade områdena i Japan finns ett desperat behov av dessa förnödenheter och de japanska myndigheterna välkomnar sändningen.

−Vi är glada över att kunna hjälpa EU-kommissionen att bistå det japanska folket. Genom att göra vissa ändringar i vårt flygschema och med helhjärtat stöd från alla involverade, tog vi gärna möjligheten att leverera snabb hjälp direkt till ett av de områden som drabbats värst av tsunamin, säger Ken Allen, CEO DHL Express i ett gemensamt uttalande med Karl Ulrich Garnadt, CEO Lufthansa Cargo.

Mediakontakt:
Jörg Wiedemann
Deutsche Post DHL Media Relations
Telefon: +49 (0)228 182-99 44
E-post: pressestelle@deutschepost.de

På internet: www.dp-dhl.com/press
Följ oss på: twitter.com/DeutschePostDHL

Michael Göntgens
Lufthansa Cargo AG

Michael.goentgens@dlh.de

DHL
Logistikbolaget för hela världen

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är "logistikbolaget för hela världen". DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier, och med runt 275 000 medarbetare över hela världen, erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.
Mer information: www.dp-dhl.com

Lufthansa Cargo AG
Lufthansa Cargo är ett av världens ledande transportföretag. Under 2010 transporterade flygbolaget cirka 1,8 miljoner ton gods. Företaget sysselsätter cirka 4 500 personer runt om i världen. Lufthansa Cargo fokuserar på flygplats-till-flygplatstjänster och flyger till 330 destinationer i fler än 100 länder med egen flygplansflotta. Lufthansa Cargo flyger även frakter i Lufthansas och Austrian Airlines passagerarplan och har ett omfattande nätverk för vägtransporter. Huvuddelen av godset som transporteras av Lufthansa Cargo omlastas på Frankfurts flygplats. Lufthansa Cargo är ett helägt dotterbolag till Lufthansa. 2010 omsatte företaget cirka 2,8 miljarder Euro.

www.lufthansa-cargo.de