DHL överlåter terminalhanteringen i Borlänge till Jale AB

DHL Freight tar ytterligare ett steg framåt i strävan att komma närmare sina kunder. Den 1 maj överläts driften av terminalverksamheten i Borlänge till Jale AB. Verksamheten påverkas inte av ägarbytet och kommer att fortsätta drivas under DHL:s namn.

− Nu kommer vi ännu närmare våra kunder, Jale och dess ledning är aktiva i det lokala näringslivet och har stor kännedom om hela regionen vilket är mycket positivt, säger Peter Hesslin, vice vd DHL Freight.

Kurt Nordahl, platschef för terminalen i Borlänge, fortsätter att leda verksamheten. Borlängeterminalen har under de senaste åren utvecklats mycket positivt under Kurt Nordahls ledning.

−DHL i Borlänge fortsätter att vara DHL i Borlänge oavsett vem som bedriver driften. Borlänge är en strategisk punkt i vårt viktiga nätverk och så kommer det att fortsätta vara. Jale har styrkan och bredden att driva verksamheten vidare i samma anda som vi har gjort, med större möjligheter att utveckla verksamheten för fortsatt tillväxt, säger Peter Hesslin. Det gläder oss mycket att Kurt Nordahl fortsätter som platschef efter denna förändring. Det skapar förutsättningar för stabilitet och en fortsatt positiv utvecklingen med den nya ledningen på Jale.

Tel: 08-54 345 669

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier, och med runt 300 000 medarbetare över hela världen, erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i koncernen Deutsche Post DHL. 2010 hade koncernen en omsättning på 51 miljarder euro.

JALE AB är ett av Dalarnas största åkeri med verksamhet i Mora och Borlänge. Antalet anställda är ca 110 och har 135 fordonsenheter. Verksamheten utgörs av godstransporter, DHL är vår största uppdragsgivare medan Carlsberg och Tibnor är några av våra andra större uppdragsgivare.