Ny Tullchef på DHL Global Forwarding

Ewa Ek har utsetts till ny Tullchef på DHL Global Forwarding. Ewa Ek tar klivet från Ernst & Young AB där hon haft en ledande befattning inom tullområdet.

Ewa Ek har arbetat som tullkonsult och har en bred erfarenhet av tullfrågor. Ewa har även en bakgrund från Tullverket. Hon har ansvarat för frukostmöten för kunder, föreläsningar och seminarier inom området tull vid Handelskammaren i Stockholm och på Tulldagen.

– Min vision är att vi ska utveckla tullavdelningen så att vi kan leverera många olika typer av tulluppdrag till våra kunder. I dagsläget gör vi huvudsakligen tulldeklarationer men jag vill utöka vårt arbete till att omfatta även andra tulluppdrag till exempel tullcertifieringar. Jag vill även internt öka kunskapen om tull för att påvisa vilka uppdragsmöjligheter som finns till försäljning inom tullområdet, säger Ewa Ek, ny Tullchef på DHL Global Forwarding.

DHL Global Forwarding hanterar totalt ansvar för tull och relaterade aktiviteter för sina kunder. Det innefattar både operationell administration och utvecklingsinriktat arbete där ett exempel är AEO-certifiering. Genom detta stöttar DHL Global Forwarding sina kunder dels genom operationella tjänster, men även genom att tillsammans med kunden analysera och utveckla lösningar där man tillsammans minimerar kundens totala tullkostnader.

–Tullorganisationen inom DHL Global Forwarding har under det senaste året vuxit kraftigt och personalen har hög spetskompetens inom tullområdet, därför sökte vi en målmedveten person med ett starkt kommersiellt fokus. Vi ville ha en tullchef med kompetens att vidareutveckla vår tullaffär på ett strategiskt och taktiskt plan. Med hjälp av Ewa är vi övertygande om att vår tullverksamhet kommer att fortsätta expandera ytterligare, säger Ulf Nilsson, VD på DHL Global Forwarding.

Ewa Ek tillträdde sin nya tjänst den 8 juni 2011.

Mediakontakt:
Ulf Nilsson, vd

DHL Global Forwarding (Sweden)
Mobil: +46 (0) 73 390 48 95
E-post: ulf.nilsson@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med runt 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, bidrar med katastrofhantering samt utbildning.