Statoil ny storkund för DHL Freight

Stockholm 6 december 2012. DHL Freight och Statoil Fuel & Retail Sverige AB har inlett ett långsiktigt samarbete om distribution av varor ut till Statoils samtliga butiker i Sverige. DHL Freight ansvarar därmed för att dagligen förse de drygt 300 Statoilbutikerna i Sverige med detaljhandelsprodukter och smörjmedel, utifrån Statoils centrallager i Flen.

DHL Freights nya kund, Statoil Fuel & Retail Sverige AB, är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag. I verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer, varav drygt 300 är så kallade fullservicestationer med butik, till vilka DHL Freight fått ansvaret att hantera samtliga detaljhandels- och smörjmedelsleveranser.

Utöver leveranserna till Statoils fullservicestationer, sköter DHL Freight också på daglig basis transporterna av smörjoljor från Statoils produktionsenhet i Nynäshamn till huvudlagret i Flen. Avtalet omfattar även distribution av smörjmedel från centrallagret och ut till Statoils partners och distributörer i Finland.

– Det är glädjande att Statoil valt oss som strategisk partner, och därmed gett oss förtroende att förse deras fullservicestationer med effektiva leveranser. Vi tycker att det är extra roligt att Statoil beslutade sig för att samarbeta med just oss, eftersom de hade mycket höga krav på leverantörernas miljöarbete under upphandlingen. Krav som vi uppfyller till fullo. Nu ser vi fram emot ett långvarigt samarbete, säger Carl-Anders Keller, försäljnings- och marknadsdirektör på DHL Freight Sverige.

– Slut–

Josephine Uppman, presskontakt DHL Freight
Inmema PR
E-post: josephine.uppman@inmema.com

Carl-Anders Keller, försäljnings- och marknadsdirektör
DHL Freight
Tel: 0709 - 345 463
E-post: carlanders.keller@dhl.com

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2011 hade koncernen en omsättning på 53 miljarder euro.

Om Statoil
Statoil Fuel & Retail Sverige AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail ASA. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Statoils nät av drygt 300 fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig mat på vägen, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och Svanenmärkt spolarvätska på pump.