Stor glädje när barn från MinStoraDag fick träffa Manchester Uniteds stjärnor vid ”Supermatchen”

Stockholm, 24 augusti 2012 – Den 8 augusti möttes Manchester United och FC Barcelona i en vänskapsmatch inför 47 000 svenska fans på Ullevi. Supermatchen var höjdpunkten i Manchester United Pre Season Tour 2012 som sponsras av DHL, världens ledande logistikföretag. I samband med supermatchen såg DHL till att tolv barn från stiftelsen MinStoraDag fick träffa spelare från fotbollslaget Manchester United. Och glädjen stod högt i tak.

MinStoraDag är en stiftelse som hjälper svårt sjuka barn mellan 3-18 år att förverkliga sina önskedrömmar. Och för tolv av dessa barn gick en dröm i uppfyllelse i samband med supermatchen. Kvällen innan den stora matchen fick nämligen dessa unga fotbollsfans träffa sina idoler då 20 spelare från Manchester United kom för att umgås och ha kul tillsammans med barnen. Under kvällen fick barnen också fotograferas tillsammans med sina idoler − som givetvis också fick skriva autografer så att pennorna glödde.

– Det var en väldigt lyckad kväll, där alla barn fick en träningströja som sedan fylldes med autografer från spelarna såsom Rooney, Nani, Ferdinand och Scholes. Det gick inte att ta miste på glädjen bland alla barnen. När jag efteråt pratade med sjukhusen som barnen kom från hade flera av dem pratat om hur roligt det hade varit att träffa alla spelare, och hur glada de var, berättar Caroline Ramfors, projektansvarig på MinStoraDag.

Dagen efter mötet med fotbollsstjärnorna fick barnen också se matchen mellan Manchester United och FC Barcelona på plats, där de fick ett särskilt välkomnande till matchen via påannonsering från speakern i högtalarna i den utsålda arenan.

– Denna upplevelse har varit fantastisk. Framför allt var det roligt att barnen från MinStoraDag fick chansen att träffa spelarna från Manchester United. Sedan var det givetvis kul att vi kunde ge många av våra medarbetare och kunder möjlighet att komma till matchen och uppleva stämningen, säger Ted Söderholm, vd DHL Express i Sverige.

Manchester United Pre Season Tour 2012 har tidigare i år tagit laget till Sydafrika, Kina och Norge. Som den officiella logistikpartnern spelar DHL en nyckelroll bakom kulisserna, för att koordinera turnén som går världen runt. I varje land har DHL tillsammans med Manchester United genomfört stödjande aktiviteter till förmån för barn och ungdomar.

För att se exklusiva intervjuer, bilder och klipp, besök www.dhltour2012.com

- Slut -

Mediakontakter:
For more information and images please contact the DHL Express UK Press Office. Tel: 0207 908 6581   E-Mail: tour2012@dhlmanutd.com
For more information on other DHL official logistics partnerships please contact Deutsche Post DHL press office   Tel: +49 (0)228 182-9944
Email: pressestelle@deutschepost.de

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2011 hade koncernen en omsättning på 53 miljarder euro. DHL Express är ett av de fyra DHL-bolag som ingår i Deutsche Post DHL koncernen.

MinStoraDag
MinStoraDag är en insamlingsstiftelse som hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina önskedrömmar. Varje år insjuknar hundratals barn i Sverige i sjukdomar med en svår livspåverkande, inte sällan livshotande, diagnos. MinStoraDags mål är att ge dessa barn någonting underbart att drömma om när dagarna är långa och behandlingarna tuffa. Verksamheten är uppbyggd på frivillig och volontär basis. Idag finns över 300 volontärer spridda över landet som med stort hjärta och varmt engagemang ger av sin tid och kunskap. Stiftelsen drivs med hjälp av bidrag från stiftelser, företag och privatpersoner och har ett 90-konto övervakat av Svensk Insamlingskontroll.