Succé för DHL:s Global Volunteer Day

Stockholm, 9 oktober, 2012: Mellan den 6-16 september anordnade DHL för andra året i rad, Global Volunteer Day. Ett initiativ som innebär att DHL-medarbetare över hela världen, under en veckas tid, hjälper behövande människor och stöttar organisationer som arbetar för att göra vår värld lite bättre. I Sverige har engagemanget varit stort och DHL:s medarbetare har exempelvis samlat in leksaker till barn i Kenyas slumområden, gett blod, bakat till patienter på vårdboenden och fraktat tält till sommarläger för barn från Tjernobyl.

DHL Global Volunteer Day är ett årligt återkommande internationellt initiativ inom Deutsche Post DHL-koncernen, och har i år engagerat drygt 62 000 medarbetare över hela världen i 120 länder. Tillsammans har DHL-medarbetarna i år stöttat fler än 1 000 olika projekt, nationella som internationella.

DHL-medarbetarna i Sverige har valt att på olika sätt hjälpa flera olika organisationer, stora som små, spridda över hela landet. Bland annat bestämde sig många medarbetare för att samla in pengar till stiftelsen MinStoraDag, som hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina önskedrömmar. Pengarna ska DHL köpa biobiljetter för och överlämna till MinStoraDag, enligt stiftelsens önskan. Även till Barncancerfonden har DHL-medarbetare samlat in pengar.

Många DHL:are har också engagerat sig i insamlingar av kläder, möbler och leksaker till olika välgörenhetsorganisationer. Erikshjälpen, Stockholms Stadsmission, Göteborgs Stadsmission, Ria Dorkas, Kupan och Hemlösas Hus i Helsingborg är några av de verksamheter som stöttats på detta sätt. Åtskilliga medarbetare valde också att besöka sin lokala blodbuss för att ge blod.

I år var antalet lokala projekt till förmån för mindre organisationer betydligt fler än under förra årets Global Volunteer Day. Exempelvis valde medarbetarna i Märsta att samla ihop kläder och husgeråd för att sedan sälja på en loppmarknad, till förmån för ensamkommande flyktingbarn på ett boende i Rimbo. I Jönköping hjälpte engagerade DHL:are till att frakta sängar och tält till ett sommarläger i Horred, för barn från Tjernobyl. Vidare valde entusiastiska medarbetare i Helsingborg att baka fikabröd och dela ut till patienter på vårdboenden.

Listan på olika projekt som DHL:s medarbetare i Sverige valt att stödja är lång, och företaget uppmuntrar alla sina anställda att fortsätta sitt välgörenhetsarbete även efter att Global Volunteer Day-perioden är till ända.

OM DHL Global Volunteer Day
DHL Global Volunteer Day, anordnades för första gången 2011, och är ett årligt återkommande globalt Deutsche Post DHL-initiativ med syfte att på olika sätt stötta behövande människor, eller organisationer som arbetar för välgörande ändamål. DHL i Sverige vill genom Global Vounteer Day ta ansvar och bidra positivt till samhället, och samtidigt öka samhällsengagemanget bland medarbetarna. Denna långsiktiga DHL-satsning går hand i hand med företagets CSR-program GoGreen, GoHelp och GoTeach.

För mer info, besök: Deutsche Post DHL:s Facebooksida Living Responsibility och DHL:s hemsida om hållbar utveckling.

- Slut -

För mer information kontakta:

Ulf Nilsson, VD

DHL Global Forwarding
E-post: ulf.nilsson@dhl.com

Maria Manthere, HR-partner, koordinator Global Volunteer Day Sverige
DHL Global Forwarding
E-post: maria.manthere@dhl.com

DHL
– Logistikbolaget för hela världen
DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och “Logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier, och med cirka 275 000 medarbetare över hela världen, erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och bidra med katastrofhantering och utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. Koncernen hade en omsättning på över 53 miljarder euro 2011.