Jetpak Top Holding AB (publ):Halvårsrapport 1 januari – 30 juni 2024

Andra kvartalet: 1 april – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 10,0 % till 318 838 (289 778) TSEK
  • Organiska tillväxten uppgick till -3,2 % (-12,6 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 31,7 % (31,9 %)
  • Justerat EBITA resultat uppgick till 32 430 (33 817) TSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 30 227 (-18 792) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 22 215 (-25 475) TSEK
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 1,82 (-2,09) SEK
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -3 817 (28 958) TSEK
  • Likvida medel uppgick till 187 831 (166 673) TSEK
  • Nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA R12: 0,17 (0,30)

Händelser under kvartalet och efter kvartalets slut

• Pak Logistik Intressenter AB offentliggjorde den 7 juni 2024 ett budpliktserbjudande till aktieägarna i Jetpak Top Holding AB (publ) om 93,32 SEK kontant per aktie.
  • Acceptfristen för budpliktserbjudandet är för närvarande förlängd till och med
    den 20 september 2024.
  • Notalp Logistik AB offentliggjorde den 19 juni 2024 ett frivilligt offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Jetpak Top Holding AB (publ) om 98,00 SEK kontant per aktie.
  • Acceptfristen för det frivilliga uppköpserbjudandet är för närvarande förlängd till och med den 5 september 2024.
  • Den 5 juli 2024 gjorde styrelsen uttalanden i vilka styrelsen rekommenderade aktieägarna att inte acceptera något av de två offentliga uppköpserbjudandena.

Halvåret: 1 januari – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 3,4 % till 619 412 (599 244) TSEK
  • Organiska tillväxten uppgick till -8,4 % (-5,2 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 31,7 % (31,2 %)
  • Justerat EBITA resultat uppgick till 56 272 (65 379) TSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 52 471 (11 885) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 36 178 (-766) TSEK
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 2,97 (-0,06) SEK
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 7 253 (26 251) TSEK

Jämförelsesiffrorna inom parentes avser motsvarande period föregående år, om ej annat anges.

VD kommenterar

Under det andra kvartalet såg vi inom våra hemmamarknader en fortsatt svag efterfrågan med endast måttligt förbättring av fraktvolymerna. Detta var en bild vi delade med många andra inom logistikbranschen, då leveranskedjorna fortsatte att påverkas negativt av överkapacitet och en minskad affärsaktivitet. Prisnivåerna var fortsatt pressade och vissa industrisegment sökte minskade transportkostnader genom att acceptera en större andel ej tidskritiska logistiktjänster. Trots dessa utmanande marknadsförhållanden lyckades Jetpak förbättra både omsättning och resultat jämfört föregående kvartal, vilket var mycket positivt givet rådande marknadsförutsättningar.

Jetpaks totala intäkter för kvartalet uppgick till 322 275 (293 607) TSEK, vilket motsvarade en positiv tillväxt med 9,8 % (-9,6 %). Tillväxten drevs främst av våra senaste förvärv samt av utvecklingen inom flygsegmentet i Norge. Den underliggande organiska tillväxten förbättrades till -3,2 % (-12,6 %). Rörelseresultatet uppgick till 30 227 (-18 792) TSEK, motsvarande en rörelsemarginal på 9,4 % (-6,4 %).

Jetpaks kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -3 817 (28 958) TSEK.
Detta kvartal påverkades kassaflödesmässigt negativt av en kalendereffekt då kvartalsslutet inföll under en helg, vilket i stället resulterade i att betydande kundfordringar i stället betalades under de första dagarna i tredje kvartalet. Vi förväntar oss att kassaflödet från den löpande verksamheten för helåret kommer att återgå till normala nivåer, eftersom vårt kassaflöde kommer att förbättras redan från och med nästa kvartal.
Vår kassa är fortsatt stark och vår nettoskuldsättningsgrad uppgick till 0,17.

Segmentet Express Air hade en nettoomsättning på 145 047 (143 931) TSEK, vilket motsvarade en ökning med 0,8 % (-15,2 %). Segmentets bruttomarginal uppgick till 40,6 % (40,4 %).
Den europeiska verksamheten påverkades negativt av lägre intäkter från reservdelslogistikmarknaden på grund av ökad priskonkurrens samt viss substitution från flyg till ej lika tidskritiska vägbaserade logistiklösningar - ett resultat av en minskad efterfrågan och mindre press på snabbhet i transportkedjan. Sverige, Danmark och Finland rapporterade lägre intäkter till följd av marknadsläget och att vissa kunder valde mer standardiserade lösningar. Särskilt Finland påverkades av en förändrad produktmix, med en minskad hälsovårdsrelaterad affär. Den viktiga norska flygverksamheten växte dock kraftigt med 11,3 %,
tack vare ökad volym från befintliga och nya kontrakt.
Inom vårt flygsegment har vi inte upplevt någon betydande förändring konkurrensmässigt, eftersom vi fokuserar på hög kvalitet och ett brett serviceutbud, i kombination med våra unika kapacitetsavtal där vi nyttjar kommersiella flygbolags redan existerande trafiknätverk.

Segmentet Express Road hade en nettoomsättning på 173 791 (145 847) TSEK, vilket motsvarade en intäktsökning på 19,2 % (-3,2 %). Segmentets bruttomarginal ökade till 24,6 % (23,7 %).
Segmentets omsättningsökning var främst relaterad till förvärvet av Kvalitetstransport och BudAB, vilka bidrog till intäktsutvecklingen i Norge respektive Sverige. Även Danmark bidrog positivt med ökande intäkter från nya kontrakt. Marginalförbättringen fortsatte att påverkas av en mer gynnsam kundmix samt en tidigare genomförd lönsamhetsöversyn och optimeringsprogram.
Under kvartalet såg vi en fortsatt stabil konkurrens inom vårt Road Segment, där vi normalt varit utsatta för en högre priskonkurrens, jämfört Air segmentet. Vår höga leveranskvalitet, rörliga kostnadsbas samt fokus på mervärdestjänster har dock möjliggjort för oss att behålla en stark marknadsposition inom detta segment. En nyligen genomförd analys kring förbättrat kapacitetsutnyttjandet förväntas öka vår kostnadseffektivitet och därmed ytterligare stärka vår position inom detta segment.

Trots den negativa organiska tillväxten och förvärv av bolag inom Road segmentet, med traditionellt lägre bruttomarginaler lyckades vi på konsoliderad nivå upprätthålla en stabil bruttomarginal på 31,7 % (31,9 %),
ett resultat av från och med i år avslutade olönsamma kontrakt, en förbättrad trafikledningsprocess samt en ökad flygverksamhet i Norge.
Jetpaks rörelsemarginal ökade till 9,4 % (-6,4 %), en förbättring från första kvartalets 7,3 %, tack vare bland annat förvärvssynergier samt ett effektivare resursutnyttjande, vilket förbättrade våra omkostnader jämfört tidigare kvartal.

2023 var ett utmanande år för vår danska Road affär, med minskad omsättning och tappade kontrakt som påverkade både intäkter och lönsamhet negativt. Vi har nu under 2024 framgångsrikt genomfört ett förbättringsprogram, där kombinationen av ökande försäljningsaktiviteter och stark kostnadskontroll förväntas ge betydande förbättringar för vår danska Road affär.
Den europeiska verksamheten utmanas fortfarande av minskande intäkter i samband med delvis förlust av vissa större kontrakt. Ett aggressivt program för att minska omkostnaderna har genomförts och pipelinen har vuxit avsevärt med nya kunder som kommer att börja generera omsättning under kommande månader.
Vi förväntar oss att dessa åtgärder kommer att förbättra lönsamheten under andra halvåret 2024.

De två senast förvärvade bolagen BudAB och Kvalitetstransport utvecklas i enlighet med våra planer. Kvalitetstransport är nu organisatoriskt helt integrerat i den norska Road verksamheten. Ett integrerat transportledningssystem planeras att rullas ut under det fjärde kvartalet. Båda dessa förvärvade bolag har påverkats av tuffa marknadsförhållanden under tidigare kvartal, men intäkterna har nu stabiliserats och planerna är på plats för att fullt ut kunna realisera förväntade synergier, särskilt i Norge.
Jetpak kommer att fortsätta att eftersträva lönsam förvärvstillväxt med fokus på tidskritisk logistik, i takt med att förvärvsmultiplarna nu har kommit ner till mer attraktiva nivåer. På grund av vårt starka fokus på integration av den norska vägverksamheten planerar vi dock inte att initiera ytterligare potentiella förvärv före det fjärde kvartalet, då vi avser att behålla fokus på att realisera både operativa och kommersiella integrationssynergier.

Vi har fortsatt våra ansträngningar för att motverka den nuvarande svagare efterfrågan, volatiliteten och de minskande volymerna. Våra strategiska fokusområden är därför fortsatt inriktade på organisk tillväxt samt förbättrad kostnadseffektivitet. Temperaturkontrollerad logistik och specialtjänster är prioriterade erbjudanden. Dessutom arbetar vi intensivt med att utöka våra försäljningskanaler genom partnerkoncept och lansering av digitaliserade marknadsföringskampanjer. Kontinuerligt förbättrad kostnadseffektivitet är ett högt prioriterat område, med särskilt fokus på leverantörskoncept och ökat kapacitetsutnyttjande.

Att minska riskerna för cyberattacker är ett ständigt pågående arbete. Under kvartalet har vi fortsatt att genomdriva nya och striktare IT-policys samt genomfört utbildningsprogram om cyberrisker för anställda.
Även våra IT-system och brandväggar har förstärkts, vilket minskar vår riskexponering.

Vi håller för närvarande på att harmonisera våra ERP-system inom våra koncernbolag, vilket kommer att resultera i effektivare processer och skalfördelar i kombination med förbättrad transparens och kontroll.
Vår organisation ses kontinuerligt över för att identifiera förbättringsområden vad gäller organisation, processer, kompetens och förbättrad genomförandeförmåga.

Vi arbetar intensivt med vår ESG-strategi och vi har varit medlemmar i FN:s Global Compact program sedan 2021 och följer de 10 principer kopplade mot våra viktigaste fokusområden: mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö samt korruptionsbekämpning.
Miljöfrågor är en integrerad del av vår affärsstrategi och våra strategiska fokusområden, vilket även inkluderar CSRD-ramverket med mätning från 2025 och rapportering från 2026.
En del av ESG-strategin är att sträva efter ny, mer miljövänlig teknik. Vi undersöker ny teknik som AI, drönartransporter och CO2-neutrala vägtransportlösningar, vilket också kommer att gynna vårt kostnadseffektivitetsprogram. Dessutom siktar vi på att ytterligare förbättra vårt kapacitetsutnyttjande inom vägtransportsegmentet. Ett område som kommer att stödjas av förbättrad trafikplanering och kundsupport genom AI och automatiserade lösningar.

Baserat på de nuvarande marknadsförhållandena förväntar vi oss en viss återhämtning på marknaden från slutet av tredje kvartalet 2024 då vi ser att pipelinen långsamt ökar inom båda våra segment.
Trots de makroekonomiska utmaningarna står vi fast vid våra långsiktiga mål om organisk tillväxt och en kontinuerligt förbättrat justerat EBITA.

Kenneth Marx,

Telefonkonferens

Idag klockan 10:00 kommer VD Kenneth Marx, tillsammans med Jetpaks CFO Håkan Mattisson, att presentera Jetpaks resultat. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Vänligen ring in på något av följande nummer för att komma in till telefonkonferensen:

Sverige:   020 089 63 88
Norge:  +47 2 156 3319
Finland:  +358 9 2319 5436
Danmark:  +45 3272 9274
Tyskland:  +49 (0) 30 3001 90613
Belgien:  +32 (0) 2 792 0435
Holland  +31 (0) 20 794 8428
USA:  +1 786 496 5601
England:  +44 (0) 33 0551 0202

Inloggningskod (samma kod gäller för samtliga ovan angivna nummer): 206 80 36 #

Försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in några minuter innan konferensen börjar.

Bolagets certified advisor är FNCA Sweden AB.

Denna information lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande den
28 augusti 2024 kl. 06.30 CET.
Informationen är sådan information som Jetpak Top Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Rapporten i sin helhet finns bilagd här nedan, samt även på bolagets hemsida: https://jetpakgroup.com/investerare/finansiella-rapporter/

Håkan Mattisson, CFO
telefon: +46 (0)8 5558 52 20
e-mail: ir@jetpak.com

Om Jetpak

Jetpak är en logistikkoncern som finns på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa.
Jetpak har ett unikt och flexibelt kunderbjudande, normalt baserat på tillgången till cirka
4 000 dagliga flygavgångar samt ett omfattande distributionsnätverk med cirka 950 budbilar. Detta är något som möjliggör för Jetpak att 24/7/365 kunna leverera den snabbaste och mest omfattande sammadagstjänsten.
Detta kan kompletteras ytterligare med en unik skräddarsydd nästadagstjänst för systemsatta transporter.

Jetpaks verksamhet är uppdelat i ett Express Air segment, där kundens normalt mycket snabba transportbehov har lösts med hjälp av flygfrakt, samt i ett Express Road segment där kundens transportbehov har lösts med hjälp av en renodlad kurirtransport på mark.

Koncernens moderbolag, Jetpak Top Holding AB (publ), är sedan den femte december 2018 noterad till handel på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm.
Aktien handlas med ISIN-koden SE0012012508 under kortnamnet JETPAK.
Besök gärna: https://jetpakgroup.com