E-handeln förväntas bli rekordstor till jul

E-handeln växer med explosiv kraft i årets julhandel. Försäljningen för små och medelstora svenska e-handelsbutiker ser ut att påverkas positivt trots den vikande konjunkturen för detaljhandeln i övrigt. Jetshop e-Survey visar att julhandeln på nätet ökade med 33 % under perioden 1:a november – 7:e december jämfört med samma period föregående år.

E-handelsföretaget Jetshop har undersökt cirka 40 000 onlineköp under perioden 1:a november till 7:e december hos drygt 200 e-handelsbutiker och jämfört samma butikers försäljning under motsvarande period föregående år. Snittköpet i mindre e-handelsbutiker uppgick till 767 SEK. Tillväxten hos de mindre e-handlarna är fortsatt betydligt bättre än den prognos som beräknades för e-handeln i stort som tillräknas en tillväxt med i genomsnitt 20 % under 2008 (HUI E-handelsbarometer 2008).

Vintersportsbutiken Stenmarks Maskin är ett av företagen som uppvisade en imponerande tillväxt under mätperioden, jämfört med samma period föregående år.
– Vi har jobbat hårt med användarvänlighet i en bransch som hittills har varit ganska konservativ. Vi är lite av pionjärer i vår bransch, ingen annan erbjuder ett så brett sortiment och detaljerad produktinformation som vi gör. Detta i kombination med ett inarbetat namn, snabba leveranser, bra priser och bra kundtjänst är förklaringen till vår utveckling, säger Emil Hermansson på Stenmarks Maskin.

Den positiva trenden i årets julhandel på nätet är tydlig och stabil
67,6 % av butikerna i urvalet upplevde ökad försäljning under mätperioden jämfört med samma period föregående år. Det är endast en marginell minskning med 0,1 % jämfört med föregående rapport för september 2008.

Även de större handlarna i urvalet växer kraftigt
I urvalet ingår butiker som i medel varit verksamma i mindre än fem år på nätet vilket ger högre tillväxttal än e-handeln i stort. Det är därför intressant att notera att en närmare granskning av de 50 största handlarna i urvalet från motsvarande mätperiod 2007 uppvisar en tillväxt på 17 % under samma period 2008. Det ger en indikation på att den totala e-handeln i Sverige kommer att visa en mycket god tillväxt även under det sista kvartalet i år.

89 % av e-handelsbutikerna är optimistiska om framtiden
Under den första veckan av mätperioden genomfördes en nätbaserad enkätundersökning till Jetshops aktiva svenska kunder. 89 % av e-handlarna svarade att de räknar med ökad eller oförändrad försäljning under de närmaste sex månaderna. 69 % tror på ökad försäljning de närmaste sex månaderna. Intressanta siffror med tanke på finanskrisen och den allmänna oro som varit under mätperioden.

Höga fraktpriser är ett hinder för e-handeln
92 % av handlarna ansåg att fraktpriserna har betydelse för deras försäljningsutveckling. 76 % av handlarna svarade att lägre fraktpriser skulle ha stor betydelse deras försäljning.
– Trenden kommer snabbt att likna den utveckling vi sett på den amerikanska marknaden där Free Shipping i dag är den vanligaste fraktkostnaden för konsumenten. Men innan vi är där behöver e-handelsbutikerna lägre inköpskostnader för framförallt paketfrakt”, säger Christian Zanders, VD för Jetshop.

Nöjda kunder har störst betydelse för försäljningen
De mindre e-handlarna anser att word-of-mouth och nöjda kunder är den viktigaste marknadsföringskanalen för deras försäljning. Sökmotoroptimering ansågs som näst viktigast. Endast 15 % ansåg att onlineannonsering har stor betydelse för försäljningen.

Online och Offline smälter ihop
Endast cirka 28 % av handlarna i undersökningen är rena e-handelsbutiker, d.v.s. där näthandeln står för 100 % av företagets totala försäljning. Värt att notera är också att hos mer än hälften av handlarna stod nätförsäljningen för mindre än 40 % av företagets totala handel. Tendensen är tydlig att allt fler handlare använder Internet som ett komplement till andra försäljningskanaler.

E-handeln blir allt bredare
Jetshop e-Survey visar en kraftig tillväxt i de flesta branscher. Utmärkande är att Hemelektronik är den enda bransch som uppvisar negativa tillväxttal under mätperioden.

Konfektion, Hem & Inredning och Sport & Fritid uppvisar stabil tillväxt och är de tre största branscherna i urvalet.
– Trenden blir allt mer tydlig, strukturen inom e-handel liknar sakta men säkert allt mer den traditionella detaljhandeln. Intressant att notera att branscher som Livsmedel och Hälsa & Skönhet visar en kraftig tillväxt. Dock är detta från låga tal och det är tydligt att det är nischaktörer som först tar position, kommenterar Christian Zanders, VD för Jetshop.
Kort och Faktura dominerar som betalmetoder
Konsumenterna väljer att betala med kort och faktura i julhandeln. Tillsammans så står betalning med kort och faktura för cirka 74 % av betalningarna under mätperioden.
Direktbetalningar, postförskott och andra betalmetoder tappar ytterligare mark jämfört med föregående mätning i september.

Fakta om Jetshop e-Survey och urvalet
Undersökningen är utförd av Jetshop hos 210 utvalda butiker av bolagets cirka 1 200 aktiva butiker i Sverige. Urvalet är avgränsat till butiker som har en årsförsäljning överstigande 100 000 SEK. Vidare har butikerna haft försäljning i minst tolv månader med samma butikssystem. Endast butiker med huvudsaklig försäljning till konsument ingår i urvalet.

Avgränsningen är till för att ge en så precis bild av utvecklingen som möjligt inom handeln mellan företag och konsumenter. Syftet med undersökningen är att ge en kort nulägesbild på butiker som omsätter mellan 0,1 miljoner SEK - 25 miljoner SEK per år av sin onlineförsäljning.

Medianomsättningen hos urvalet uppgår till cirka 0,6 MSEK på årsbasis. Den 20 största butikerna har en omsättning i genomsnitt på cirka 0,89 MSEK/månad. De 20 minsta butikerna har en omsättning på i genomsnitt 0,01 MSEK/månad

Den totala försäljningen i de svenska butikerna ökade med 71,95 % i Jetshops system under mätperioden jämfört med samma period föregående år. Av ökningen så stod butiker som är yngre än tolv månader för cirka 56 % av den totala tillväxten i Jetshops butiker.

Jetshop har sedan lanseringen 2003 snabbt vuxit till att bli den ledande leverantören i Skandinavien av butiker på Internet för små och medelstora företag. Jetshop har cirka 1 500 aktiva butiker med en samlad årsomsättning på över 750 miljoner SEK via Internet.

För mer information kontakta:

Jetshop
Christian Zanders, CEO tel. +46 31 760 71 70, mobil +46 707 76 60 76 eller e-post christian.zanders@jetshop.se

Jetshop AB är ett skandinaviskt företag som utvecklar och marknadsför e-handelssystem för små och medelstora företag. Jetshop designar och lanserar kundens butik på Internet. I Jetshops grundpaket ingår förutom de ledande tekniska tjänsterna för e-handel även webbdesign, affärsutveckling och rådgivning för att vidareutveckla affären på Internet. Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till den största leverantören av skräddarsydda butiker i Skandinavien. Cirka
1 500 små och medelstora företag använder i dag Jetshop för sin försäljning över Internet. I oktober 2008 utsågs Jetshop till Sveriges snabbast växande företag i kategorin Internet av Deloitte vid Sweden 2008 Technology Fast50. Mer information om Jetshop finns på www.jetshop.se