E-handeln växte med 20,4% under tredje kvartalet enligt Jetshop e-Survey

Jethops kunder visar på en stadig försäljningsökning och ligger i framkant när det gäller arbete med sociala medier. Det visar e-handelssystemleverantören Jetshops senaste e-Survey. Försäljningen ökade med 20,4 % under tredje kvartalet 2010 jämfört med motsvarande period 2009. De e-handlare som arbetar aktivt med sociala medier ökar mer än genomsnittet enligt Jetshop.

Idag presenterar Jetshop sin Q3 e-Survey som gjorts bland 200 av bolagets kunder. Undersökningen visar att e-handeln växer fortsatt i snabb takt jämfört med den fysiska handeln. Försäljningsökningen under det tredje kvartalet är 20,4 % jämfört med motsvarande period 2009. De 20 största handlarna i urvalet ökade sin försäljning med hela 31 % under det tredje kvartalet i jämförelse med motsvarande period 2009. De e-handlare som toppar listan är enligt Jetshop de som ligger i framkant i arbetet med sociala medier. Undersökningen visar att totalt 90 % av e-handelsföretagen idag arbetar aktivt med, eller planerar att börja arbeta med, sociala medier.

Den enligt e-handelsföretagen viktigaste metoden för marknadsföring av företaget är emellertid inte sociala medier utan sökordoptimering. Även nyhetsbrev, sökordsannonsering, nöjda kunder och den fysiska butiken, beskriver e-handlarna som viktigare verktyg än sociala medier.

-          Något vi nu ser är en snabbt växande efterfrågan på lösningar för marknadsföring och försäljning via mobilen, vilket sannolikt slår igenom på bred front under det närmaste året. I takt med att verktygen blir allt mer standardiserade kommer handel i mobilen att bli en naturlig del av detaljhandeln, säger Christian Zanders, VD på Jetshop.

Var nionde handlare (87 %) tror enligt underökningen att försäljningen i deras butik kommer att öka ytterligare under det närmaste halvåret, något som tyder på att julhandeln på nätet kommer att bli mycket stark.  Detta är en ökning i jämförelse från samma period 2009 då 83 % förväntade sig en ökning i sin nätbutik.

För frågor gällande Jetshop kontakta:

Christian Zanders, CEO Jetshop tel. telefon +46 31 760 71 70, mobil +46 707 76 60 76, e-post Christian.zanders@jetshop.se

För pressinformation kontakta:

Anja Källstedt, Pr Manager Jetshop telefon +46 708 87 55 53, e-post anja@sveareklam.se

Mer information om Jetshop finns på: www.jetshop.se

Om undersökningen

Enkäten är utskickad till Jetshops aktiva kunder varav 100 respondenter svarade inom svarstiden. Den kvantitativa undersökningen är utförd av Jetshop hos 200 utvalda svenska butiker av Jetshops totalt cirka 3 000 butiker i Sverige och Norge. Urvalet är avgränsat till butiker som har en årsförsäljning överstigande 100 000 kronor. Vidare har butikerna haft försäljning i minst tolv månader med samma butikssystem. Endast butiker med huvudsaklig försäljning till konsument ingår i urvalet.

Avgränsningen är till för att ge en så precis bild av utvecklingen som möjligt inom handeln mellan företag och konsumenter. Syftet med undersökningen är att ge en kort nulägesbild på butiker som omsätter mellan 0,1 miljoner SEK - 25 miljoner SEK per år av sin onlineförsäljning.

Medianomsättningen hos urvalet uppgår till cirka 1,2 MSEK på årsbasis. Den 20 största butikerna har en omsättning i genomsnitt på cirka 11,8 MSEK/år. De 20 minsta butikerna har en omsättning på i genomsnitt 0,45 MSEK/år.

Jetshop AB är ett skandinaviskt företag som utvecklar och marknadsför e-handelssystem för små och medelstora företag. Jetshop designar och lanserar kundens butik på Internet. I Jetshops grundpaket ingår förutom de ledande tekniska tjänsterna för e-handel även webbdesign, affärsutveckling och rådgivning för att vidareutveckla affären på Internet. Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till den största leverantören av skräddarsydda butiker i Skandinavien. Cirka 3 000 små och medelstora företag använder i dag Jetshop med en samlad årsomsättning på över 1 miljard SEK via Internet. I november 2009 utsågs Jetshop för tredje året i följd till ett av Sveriges snabbast växande teknologiföretag av Deloitte vid Sweden 2009 Technology Fast50.