Jetshop redovisar ökad tillväxt och resultat för 2011

Jetshop stärker positionen som skandinaviens största leverantör av e-handelssystem. I bokslutskommunikén för 2011 redovisas en organisk omsättningstillväxt jämfört med 2010 på 17% till 37 msek. Resultat efter skatt förbättrades samtidigt till 4,2 msek vilket ger en resultattillväxt med 61% jämfört med 2010. Tillväxten för Jetshops ca 3 000 kunder i främst Sverige och Norge var fortsatt bättre än e-handelsmarknaden i övrigt med en tillväxt på 21% i transaktionsvolym. Den nätbaserade detaljhandeln utvecklas fortsatt mycket starkt trots en vikande konjunktur för detaljhandeln i stort.

Den starka utvecklingen för e-handel visar inga tecken på avmattning trots en i övrigt vikande konjunktur för detaljhandeln. Jetshops bokslutskommuniké bekräftar samma starka tendens för den skandinaviska e-handelsmarknaden som tidigare redovisats i E-barometern från Posten och HUI (Handelns Utredningsinstitut) samt DIBS Nordiska e-handelsindex.

Jetshop har under 2011 väsentligt ökat investeringstakten i produktutvecklingen. Under 2012 planeras lansering av nästa generations Jetshop Commerce. Utvecklingen sker sedan 2011 i Jetshop Sverige och vid bolagets Development Center i Wroclaw, Polen. Med den nya generationen räknar bolaget med att under 2012 befästa positionen som skandinaviens ledande leverantör av mjukvara för e-handel och cross channel retailing.

Lansering av de första produkterna i den helt nya Jetshop Commerce sker i samband med bolagets event för mobil e-handel i Stockholm den 12 - 18 mars 2012.

För att möta den kraftiga efterfrågan på strategi och konsulttjänster inom e-handel etablerades under 2011 dotterbolaget Jetshop Solutions AB. Solutions var tidigare en integrerad del i Jetshop AB. Under hösten 2011 har Solutions tecknat ett flertal avtal med ledande detaljhandelskedjor avseende strategisk rådgivning samt leverans av system för e-handel och cross channel retailing.

"Den starka utvecklingen för våra befintliga kunder är oerhört glädjande. Det tillsammans med vår växande tjänstportfölj för cross channel retailing och en växande efterfrågan för e-handel hos traditionell detaljhandel ger oss goda utsikter för en fortsatt positiv utveckling för Jetshop under 2012." - säger Christian Zanders, VD för Jetshop AB

Några nyckeltal från bokslutskommunikén (2010 års siffror inom parantes):

• Nettoomsättningen ökade till 37,3 msek (31,9 msek)
  • Rörelseresultatet (EBITDA) ökade till 6,2 msek (4,7)
  • Resultat efter skatt ökade till 4,2 msek (2,6 msek)
  • Antal nya kunder under 2011 uppgick till 759 st (741 st)

För mer information gällande Jetshop kontakta:
Christian Zanders, VD Jetshop tel. telefon 46 31 788 41 00, mobil 46 707 76 60 76, e-post
Christian.zanders@jetshop.se  och www.jetshop.se

Jetshop utvecklar och marknadsför det ledande e-handelssystemet Jetshop Commerce. I Jetshops leverans ingår förutom de ledande tekniska tjänsterna för e-handel även webbdesign, affärsutveckling och rådgivning för att vidareutveckla affären på Internet. Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till den största leverantören av skräddarsydda butiker i Skandinavien med verksamhet i Sverige, Norge och Polen. Drygt 3 000 företag använder i dag Jetshop Commerce med en samlad årsomsättning på ca 1 miljard SEK via Internet. I november 2010 utsågs Jetshop för tredje året i följd till ett av Sveriges snabbast växande teknologiföretag av Deloitte vid Sweden 2010 Technology Fast50. Jetshop har även belönats som ett av Europas 500 snabbast växande teknologiföretag i Deloitte EMEA 500 under 2009 och 2010. 2011 utsågs Jetshop till ett av europas mest innovativa företag vid HSBC European Business Awards 2011.