JLT Mobile Computers Bokslutskommuniké januari – december 2010

• Omsättningen ökade till 108,6 MSEK (78,1)
  • Orderingång 117,1 MSEK (67,4)
  • EBITDA -1,3 MSEK (-5,8)
    - Fjärde kvartalet 1,5 MSEK (-4,0)
  • Resultat efter skatt -7,0 MSEK (-7,1)
  • Ingen utdelning föreslås för 2011

Kommentarer från VD
Vårt fokus under 2010 har varit att successivt öka försäljningen tillbaka till 2008 års nivå genom att stärka samarbetet med befintliga partners i USA och Europa, och samtidigt expandera partnernätverket i Europa. Resultatet är att faktureringen under 2010 ökade med 39% och överträffade 2008 års nivå. Orderingången ökade med drygt 70% vilket resulterade i en fördubbling av utgående orderstock under året.

Parallellt med dessa marknadssatsningar har vi investerat i, och tagit kostnader för en effektivisering av produktions- och kvalitetsprocesser för att säkerställa en kontinuerligt hög kvalitetsnivå till våra kunder. Det stora testet av dessa insatser var leveransen av en den stororder på 35 miljoner kronor som togs i USA under tredje kvartalet. Trots kundens aggressiva leveranskrav och rådande komponentbrist på marknaden levererade vi den på utlovad tid.

Dessa marknadssatsningar och effektiviseringen av organisationen har en kortsiktig negativ påverkan på resultatet innan full effekt nås. Dessutom påverkades resultatet negativt under 2010 av dyrare komponenter p g a komponentbrist på marknaden, produktionsstartkostnader av nya produkter och kundspecifika projekt, samt den allt starkare kronan. Vi strukturerar dessutom om dotterbolaget i England för att ytterligare öka fokus på affärsutveckling och tillväxt, och i samband med det valt att helt skriva ner kvarstående goodwillpost på 3,3 MSEK.

Per Holmberg
VD JLT Mobile Computers