JLT Mobile Computers lanserar JLT 1214S: En ny stryktålig fordonsdator med mobilt bredband och GPS för transportbranschen

Report this content

Idag lanserar börsnoterade JLT Mobile Computers, som utvecklar stryktåliga datorlösningar för de tuffaste miljöerna, sin senaste dator i JLT 1214-serien, JLT 1214S. Nya funktioner är mobilt bredband och GPS. JLT 1214S kommer att ge exempelvis lastbilsförare, möjlighet att navigera och arbeta med orderhantering online när de är på resande fot när det inte finns tillgång till trådlöst nätverk. Demomaskiner av JLT 1214 S finns tillgängliga nu. Datorn finns tillgänglig i slutet på mars.

Lastbilshytten har utvecklats till ett kontor där lastbilsföraren tar emot körorder, kommunicerar via SMS och mejl med exempelvis kunder och trafikledning. JLT Mobile Computers har sett ett växande behov från sina kunder av en stryktålig dator som stödjer mobilt bredband och GPS.

– Med lanseringen av JLT 1214S så får de som arbetar som lastbilsförare tillgång till en perfekt All-in-One lösning för mobilt bredband och GPS när de är ute på uppdrag och även när de inte har tillgång till trådlösa nätverk, säger Christian Funk, produkt- och marknadschef för JLT Mobile Computers.

JLT 1214S har en integrerad 3G-modul från Sierra Wireless som möjliggör kommunikation via mobilt bredband. Den nya datorn har dessutom en GPS-funktion för satellitnavigering så att fordonsföraren kan läsa av sin position. Datorn har dessutom integrerade högtalare så att föraren exempelvis kan få instruktioner från GPS-navigatorn.

JLT 1214S är testspecificerad för IP65 och har en förbättrad tätning av kabelanslutningarna som gör dem vibrationssäkra och vattentäta. Datorn är testad för att fungera i temperaturer från minus 30 grader till plus 55 grader och är dessutom motståndskraftig mot vibrationer som överstiger rekommenderade gränsvärden för lastbilar och lagertruckar. Den har en Intel Atom 1,6 GHz-processor vilket medför en hög prestanda och stöder olika typer av operativsystem som exempelvis Windows 7, Linus och Linus XP.

– Vår tidigare version av JLT 1214 är en av våra populäraste modeller. Nu har vi lyssnat på vad våra kunder efterfrågar för att bredda funktionerna och användningsområdena. Denna avancerade modell sätter utan tvekan en ny standard för monterade fordonsdatorer för transportbranschen, säger Christian Funk.

För mer information, vänligen kontakta:
Christian Funk, produkt- och marknadschef JLT Mobile Computers
E-post: christian.funk@jltmobile.com

JLT Mobile Computers är en ledande utvecklare av ruggade datorlösningar för de tuffaste miljöerna. Datorerna av PC-typ är utvecklade och tillverkade i Sverige för professionella användare och kännetecknas av mycket hög driftsäkerhet trots fuktighet, damm, vibrationer, elektromagnetiska fält eller extrema temperaturer – funktioner som krävs för användning inom områden såsom transport, lager/logistik, skogsbruk, gruvdrift, automation, militär- och räddningsfordon. JLT agerar globalt via försäljningspartners, främst i Europa och USA, och har levererat över 65 000 datorer. JLT omsätter cirka 80 Mkr och har drygt 20 anställda i Sverige och tre anställda vid dotterbolaget i England. Huvudkontoret ligger i Växjö.  Bolaget grundades 1994 och är sedan 2002 noterat på NASDAQ OMX, First North under symbolen JLT med E. Öhman J:or Fondkommission som certified advisor. För mer info, se www.jltmobile.com

Taggar: