JLT Mobile Computers lanserar JLT1214S:En ny stryktålig fordonsdator med mobilt bredband och GPS för transportbranschen

Report this content

Börsnoterade JLT Mobile Computers, som utvecklar stryktåliga datorlösningar för de tuffaste miljöerna, lanserar idag sin senaste dator i JLT1214-serien, JLT1214S. Nya funktioner är mobilt bredband och GPS. JLT1214S kommer att ge exempelvis lastbilsförare, möjlighet att navigera och arbeta med orderhantering online när de är på resande fot, även när det inte finns tillgång till trådlöst nätverk. Produktionsenheter av JLT1214S för utvärdering finns tillgängliga nu. Datorn finns tillgänglig i full produktion i slutet på mars.

Lastbilshytten har utvecklats till ett kontor där lastbilsföraren tar emot körorder, kommunicerar via SMS och mejl med exempelvis kunder och trafikledning. JLT Mobile Computers har sett ett växande behov från sina kunder av en stryktålig dator som stödjer mobilt bredband och GPS för denna typ av användningsområden.

– Med lanseringen av JLT1214S så får de som arbetar som lastbilsförare tillgång till en perfekt All-in-One lösning med mobilt bredband och GPS när de är ute på uppdrag och även när de inte har tillgång till trådlösa nätverk, säger Christian Funk, produkt- och marknadschef för JLT Mobile Computers.

JLT1214S har en integrerad 3G-modul från Sierra Wireless som möjliggör kommunikation via mobilt bredband. Den nya datorn har dessutom en GPS-funktion för satellitnavigering så att fordonsföraren kan läsa av sin position. Datorn har dessutom integrerade högtalare så att föraren kan få körinstruktioner ifrån en GPS-mjukvara.

JLT1214S är byggd och testad för IP65 och har en förstärkt tätning av kabelanslutningarna som gör dem vibrationssäkra och vattentäta. Datorn är testad för att fungera i temperaturer från minus 30 grader till plus 55 grader och är dessutom motståndskraftig mot vibrationer som överstiger rekommenderade gränsvärden för lastbilar och lagertruckar. Den har en Intel Atom 1,6 GHz-processor vilket medför en hög prestanda och stödjer olika typer av operativsystem som exempelvis Windows 7, Windows XP och Linux.

– Vår tidigare version av JLT1214 är en av våra populäraste modeller, främst inom lager och logistik. Flera av våra kunder har efterfrågat nya funktioner för att bredda användningsområdena. Denna avancerade modell sätter utan tvekan en ny standard för monterade fordonsdatorer för transportbranschen, säger Christian Funk.

För mer information, vänligen kontakta:
Christian Funk, produkt- och marknadschef JLT Mobile Computers
E-post: christian.funk@jltmobile.com

Om JLT Mobile Computers
JLT Mobile Computers är en ledande utvecklare av stryktåliga datorlösningar för de tuffaste miljöerna. Datorerna av PC-typ är utvecklade och tillverkade i Sverige för professionella användare och kännetecknas av mycket hög driftsäkerhet trots fuktighet, damm, vibrationer, elektromagnetiska fält eller extrema temperaturer – funktioner som krävs för användning inom områden såsom transport, lager/logistik, skogsbruk, gruvdrift, automation, militär- och räddningsfordon. JLT agerar globalt via försäljningspartners, främst i Europa och USA, och har levererat över 70 000 datorer. JLT omsätter cirka 110 Mkr och har ca 20 anställda i Sverige och vid dotterbolaget i England. Huvudkontoret med utveckling, service och administration ligger i Växjö.  Bolaget grundades 1994 och är sedan 2002 noterat på NASDAQ OMX, First North under symbolen JLT med E. Öhman J:or Fondkommission som certified advisor. För mer info, se www.jltmobile.com

Taggar: