Med ett ”spaktag” ersätts gamla Vasaskolan i Örebro

Report this content

Ett ”spaktag” markerade idag starten på byggnationen av ett helt nytt bostadskvarter där gamla Vasaskolan tidigare stod, mitt i centrala Örebro. Representanter för Örebro kommun, ÖBO och JM stod vid spakarna när 200 liter betong släpptes ut över en tidskapsel innehållande bland annat en kulram, områdets detaljplan och dagens utgåva av Nerikes Allehanda.

I kvarteret ”Hertigen”, strax intill Svartån i centrala Örebro, kommer totalt 290 lägenheter och 57 seniorbostäder att uppföras. Bakom projektet står JM respektive ÖBO.

–        Det är glädjande att äntligen få sätta igång detta spännande projekt, säger Lars Hagman, affärsutvecklare på JM. Samarbetet med ÖBO gör att vi kan erbjuda olika upplåtelseformer och boendekoncept i samma kvarter, vilket är positivt för kunderna.

–        Det är tillfredställande att vi nu kommer igång med byggnationen av bostäder i kvarteret Gulsippan. Vi tror på konceptet med trygghetsboende för äldre och nu har vi två sådana projekt på gång, det här vid den gamla Vasaskolan och i det hus vi nu uppför i kvarteret Kilen på norr, säger Ulf Rohlén, VD för ÖBO

Medverkade vid spadtaget gjorde Björn Sundin ordf. i programnämnd samhällsbyggnad, Örebro kommun, Ulf Rohlén, VD ÖBO samt Lars Hagman, affärsutvecklare på JM.

Kortfakta, kvarteret Gulsippan (fd. Vasaskolan)

• ÖBO bygger 57 lägenheter i konceptet trygghetsboende för äldre över 70 år, till en beräknad totalkostnad på 125 miljoner kronor. Här erbjuds bostäder för den som vill bo lite tryggare, med tillgång till gemenskap och till tjänster som gör livet lite enklare. Lägenheterna är fördelade på åtta lägenheter på 1,5 rum och kök på 59 m², 33 tvåor på 71–75m² samt 16 treor som är 80–88m². JM är totalentreprenör.
  • Bostadsrättsföreningen ”Hertigen” JMs första etapp med bostäder som ersätter den gamla skolfastigheten. Här, i ett femvåningshus i sekelskiftesstil, kommer totalt 42 lägenheter att stå klara för inflyttning från hösten 2012. Det nya kvarteret är utformat för att smälta in i den omkringliggande bebyggelsen. Lägenheterna om 2-4 rok är klassiskt utformade och de flesta har utsikt mot den gröna innergården.
  • Totalt kommer 290 lägenheter och 57 seniorbostäder att uppföras i kv. Gulsippan.

För högupplösta bilder från ”spaktaget” se www.jm.se/nyhetsrum respektive www.obo.se

Ulf Rohlén, vd ÖBO: 019-19 43 08

Lars Hagman, affärsutvecklare JM: 013-37 14 13

Pressmeddelande angående "första spadtag" görs selektivt och är en marknadsaktivitet som inte ska förväxlas med rapporteringen av JMs produktionsstarter i respektive kvartalsrapport.

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 10 miljarder kr och har cirka 2 200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm, segmentet Mid Cap. ÖrebroBostäder AB (ÖBO) är Örebros kommunala bostadsföretag som grundades 1946. Sedan 1995 ingår företaget i koncernen Örebro Rådhus AB. Vi har 380 anställda och 22 500 bostäder i både flerfamiljshus och villor runt om i kommunen med sammanlagt 40 000 hyresgäster. 2010 omsatte ÖBO 1362 mkr.

Taggar:

JM