Skoltrötta elever bygger om Hjulstaskolan

Report this content

Sju skoltrötta elever från Hjulstaskolans projekt Företaget har, tillsammans med vuxna från bland andra JM och Mentor, under ett års tid ritat och byggt om skolans entré så att den ska bli mer välkomnande. Resultatet, förutom den nya entrén, är höjda betyg och bättre närvaro. Idag inviger eleverna den nya entrén tillsammans med rektor Daniel Broman och Johan Skoglund, VD på JM.

- Det känns bra att bygga något som kommer att stå här i många år, förklarar Emir Nader som är en av projektets elever. Man blir stolt och glad samtidigt som motivationen för att plugga ökar.

Företaget, som genomförs för tredje gången i ordningen, är till för utsatta elever med hög frånvaro och låg motivation. Projektets resultat är mycket goda och har till och med överträffat skolans förväntningar; närvaron har förbättrats och i stort sett alla tidigare elever har höjt sina betyg.

- Detta är en typ av vuxenkontakter som ger eleverna en inblick i yrkeslivet vilket i sin tur gör att de får en mer positiv inställning till studier och framtid, säger Daniel Broman, rektor på Hjulstaskolan! Vi brukar använda projektet som exempel på när samarbetet mellan näringsliv och skola fungerar som bäst.

För högupplösta bilder från entrén och intervjuer med eleverna se http://www.hjulstaskolan.se/hemsidan/index.php/om-skolan/skolhaelsovard/145-video-hjulstaskolan-foeretag

respektive:

För ytterligare information: