Delårsrapport 1 Januari - 31 mars 2002

Report this content

Delårsrapport 1 Januari - 31 mars 2002 · Resultatet efter finansiella poster uppgick till 324 mkr (454) · Fastighetsförsäljningar om 902 mkr (1 350) gav ett resultat om 174 mkr (304) som för första kvartalet 2002 i sin helhet ingår i resultat projektutveckling · Resultat projektutveckling ökade till 358 mkr (159). Projektutvecklingsmarginalen för den senaste tolvmånadersperioden uppgick till 13,5 procent · För den senaste tolvmånadersperioden uppgick räntabiliteten på eget kapital till 27 procent och vinsten per aktie uppgick till 34 kronor Mkr Januari - mars April - mars Helår 2002 2001 2001/02 2001 Nettoomsättning 2 331 1 906 9 067 8 642 Rörelseresultat 394 534 1 824 1 964 Resultat efter finansiella 324 454 1 499 1 629 poster Projektutvecklingsmarginal (%) 16,1 9,1 13,5 11,8 Vinst per aktie (kr) 7,70 9,80 34,00 36,30 Räntabilitet på eget kapital (%) 27,3 30,1 Sammanfattning koncernen JM koncernen har haft en positiv inledning av året. Nettoomsättning och bruttoresultat utvecklas enligt förväntan i en för JM fortsatt gynnsam bostadsmarknad. Efterfrågan och prisnivåer för JMs bostäder upprätthålls på en utplanad men fortsatt god nivå inom samtliga prioriterade marknader. Större försäljningar av nyutvecklade fastigheter har genomförts med goda resultat. Omförhandlade hyreskontrakt i det egna beståndet tecknas till högre hyresnivåer jämfört med föregående hyresperiod. Koncernens räntabilitet på eget kapital för den senaste tolvmånadersperioden uppgick till 27 procent. För de senaste fem kalenderåren har avkastningen genomsnittligt uppgått till 19 procent. Koncernens räntabilitetsmål över en konjunkturcykel uppgår till 15 procent. Vinsten per aktie för den senaste tolvmånadersperioden uppgick till 34 kronor. " Efterfrågan och prisnivåer på JMs bostäder är fortsatt stabil. Vi bedömer att förutsättningarna för JMs projektutveckling under 2002 är fortsatt goda." Carl Eric Stålberg, VD och koncernchef Väsentliga händelser under kvartalet Projektutveckling Projektutveckling av bostäder och kommersiella lokaler är JMs huvudsakliga verksamhet. Såväl obebyggd som bebyggd mark förvärvas och förädlas därefter genom ny-, om- eller tillbyggnad till attraktiva boende- och arbetsmiljöer. Projektutvecklingen utvecklas fortsatt väl med en resultatökning om 125 procent till 358 mkr (159). Marginalen i denna verksamhet uppgick till 16,1 procent (9,1) för perioden. Denna marginal kan variera över kvartalen där försäljningen av de nyutvecklade fastigheterna i Frösunda, Stockholm, med ett resultat om 170 mkr, gav en stor effekt under första kvartalet 2002. Målet är att upprätthålla en marginal över 12 procent. Byggrättsportföljen motsvarar cirka 27 000 bostäder vilket är i nivå med årsskiftet 2001/2002. Antalet produktionsstarter av bostäder uppgick under perioden till 600 (900). Efterfrågan är god för JMs bostäder. Bokningsläget är fortsatt starkt. Sålda bostäder i form av skrivna kontrakt under kvartalet uppgår till 555 (547). Såväl produktionsstarter som försäljningsvolym kan variera över tiden beroende på tidpunkt för projektstarter och storlek på enskilda projekt. Den något osäkra konjunkturbilden för Sverige innebär att JM har ökat kraven på andelen bokade bostäder före produktionsstart vilket tillfälligt minskar antalet produktionsstarter. Antalet sålda och produktionsstartade bostäder förväntas öka väsentligt under 2002 med tyngdpunkt under andra halvåret. Målet att 2003 uppnå produktionsstart av 4 500 bostäder kvarstår. Den kommersiella projektutvecklingen bedrivs med fortsatt stor försiktighet. Förvaltningsfastigheter JMs bestånd av färdigutvecklade förvaltningsfastigheter minskas planenligt. Kvarvarande portfölj ska ha en hög omsättningstakt. Fastighetsförvaltningens driftnetto uppgick för perioden till 77 mkr (120). Minskningen av driftnettot är en följd av fastighetsförsäljningar om cirka 4 miljarder under föregående år, vilket skett i linje med koncernens strategi att sälja färdigutvecklade fastigheter ner till en kvarvarande nivå om 2 miljarder i bokfört värde. Under perioden har fastigheter sålts för 902 mkr (1 350) med ett resultat om 174 mkr (304) som i sin helhet ingår i resultat projektutveckling. Investeringar i befintliga förvaltningsfastigheter uppgick till 96 mkr (144). Hyresmarknaden för kommersiella lokaler präglades under 2001 av avmattning. Under första kvartalet noteras dock ett visst ökat intresse för JMs lokaler, som idag är helt koncentrerade till Stockholmsområdet, främst Stockholms innerstad och Danderyd. JMs färdigutvecklade fastighetsbestånd omfattar 177 000 m2 (357 000). Vakanserna inom JMs bestånd av färdigutvecklade förvaltningsfastigheter motsvarar 9 procent (2) av årshyrorna och 8 procent (2) av ytorna. Vakanserna vid årsskiftet 2001/2002 uppgick till 7 procent av årshyrorna och 6 procent av ytorna. Den ökade vakansen förklaras främst av fortsatt försäljning av fastigheter med mycket låga vakanser men också av längre ledtider från uppsägning till nya kontrakt. Större fastighetsförsäljningar under perioden var försäljningen av två nyutvecklade kontorsfastigheter i Frösunda, Stockholm. Hilton 4 såldes till International-Immobilien Institut för 280 mkr och Hilton 1, som bland annat inrymmer JMs huvudkontor, såldes till Deutsche Grundbesitz Investment GmbH för 555 mkr med ett sammantaget resultat om 170 mkr. Mkr (bokfört värde) 2002-03-31 2001-12-31 Färdigutvecklade fastigheter 2 970 3 666 Fastigheter under uppförande 379 405 Fastigheter för vidareutveckling 647 646 Totalt 3 996 4 717 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01250/wkr0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01250/wkr0002.pdf Hela Rapporten