100 nya bostäder skapas intill Svartån, Örebro

JM köper en första etapp av området Alnängarna vid Örebro Centralverkstad (CV-området) av Jernhusen AB. Detta är ett steg i omvandlingen av järnvägshistoriska CV-området till en ny levande stadsdel. Fastighetsköpet uppgår till 24 Mkr med betalning under Q4 2015 och byggstart planerad under 2016.

Örebro är en attraktiv stad som växer och lockar nya invånare. Efterfrågan på bostäder är stor och detta ger möjlighet att bygga nya attraktiva bostadsområden. Alnängarna har ett utmärkt läge då Örebro centrum ligger på promenadavstånd samtidigt som det är vackert beläget vid Svartån med närhet till både natur och kulturkvarter i Wadköping.

– JM AB kommer tillsammans med dotterbolagen AB Borätt och Seniorgården AB att projektutveckla och bygga nya funktionella och ljusa bostäder i Alnängarna. Jernhusen är en spännande och nytänkande samarbetspartner och tillsammans fortsätter vi arbetet med att skapa ett attraktivt bostadsområde, säger Ebba Sääw projektchef Borätt/Seniorgården.

Byggstart beräknas ske under fjärde kvartalet 2016. Inflyttningen sker i två etapper där första etappen beräknas vara klar våren 2018.

Marie Andersson, projektledare/affärsutvecklare JM, 021-81 20 03
Ebba Sääw, projektchef Borätt/Seniorgården, 08-626 66 35

Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, 08-782 14 29

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 300 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap.