Årsstämma i JM AB

Vid årsstämman i JM AB den 26 april 2007 antog stämman styrelsens och valberedningens samtliga förslag.

Årsstämman beslutade om utdelning av 4:50 kronor per aktie. Beslutad avstämningsdag för utdelningen är onsdagen den 2 maj 2007. Utdelningen beräknas kunna utsändas av VPC den 7 maj 2007.

Styrelseledamöter och arvoden
Till styrelsens ordförande omvaldes Lars Lundquist. Till styrelseledamöter omvaldes Elisabet Annell, Eva-Britt Gustafsson, Bengt Larsson, Berthold Lindqvist, Johan Skoglund och Torbjörn Torell. Årsstämman beslutade även om nyval av Åsa Söderström Jerring som har bred erfarenhet från ledande befattningar i bygg- och fastighetsbranschen, bland annat som VD för SWECO Theorells AB.

Arvodet, för de sju arvoderade ledamöterna, uppgår till totalt 2 575 000 kronor, inklusive ersättning för arbetet i utskotten. Detta innebär en höjning med totalt 560 000 kronor, men då antalet arvoderade ledamöter utökats med en person är den egentliga höjningen 260 000 kronor eller cirka 13 procent.

Valberedning
Årsstämman beslutade att valberedningen i JM ska bildas efter att styrelsens ordförande kontaktat de största aktieägarna per den 31 augusti med begäran om att de skall meddela huruvida de önskar ingå i JMs valberedning. De fyra största aktieägare, som svarat positivt, skall därefter utse var sin representant. Denne får inte vara styrelseledamot i JM.

Styrelsens ordförande skall kalla till det första sammanträdet samt vara den femte ledamoten av Valberedningen. Årsstämman antog den av valberedningen föreslagna instruktionen för dess arbete, som återfinns på JMs hemsida.

Inlösenprogram
Årsstämman beslutade om en utskiftning till bolagets aktieägare genom ett frivilligt inlösenprogram om cirka 1 miljard kronor.

Avstämningsdag för erhållande av inlösenrätt är den 2 maj 2007.

Konvertibelprogram
Årsstämman beslutade att JM skall upptaga ett konvertibelt förlagslån genom utgivning av konvertibla skuldförbindelser på i huvudsak följande villkor. Lånet skall uppgå till högst nominellt 154 miljoner kronor genom emission av högst 700 000 konvertibla skuldförbindelser. Envar konvertibel skuldförbindelse skall kunna konverteras till en aktie, till en konverteringskurs motsvarande 125 procent av kursen för aktier i JM.

Konvertering kan ske fr o m den 1 juni 2009 t o m den 1 juni 2011 med undantag av perioden 1 januari t o m avstämningsdagen för utdelning respektive år.

Full teckning respektive konvertering av förlagslånet på ovan angivna villkor motsvarar en utspädning med cirka 0,8 procent av aktiekapitalet och rösterna i JM.

Det konvertibla förlagslånet skall erbjudas anställda och framtida anställda inom JM-koncernen i Sverige.

Incitamentsprogram
Årsstämman beslutade om A) inrättande av långsiktigt incitamentsprogram, B) förvärv och överlåtelse av egna stamaktier över börs, C) överlåtelse av förvärvade egna stamaktier till deltagare i incitamentsprogrammet:

Deltagande i det långsiktiga incitamentsprogrammet (”Prestationsaktieprogram 2007”) förutsätter att en investering i stamaktier i JM sker (”Sparaktie”) och att dessa aktier behålls under en treårsperiod. För varje Sparaktie tilldelas deltagaren i programmet en rättighet (”Rättigheten”) att vid en framtida tidpunkt förvärva en stamaktie i JM (”Prestationsaktie”) till ett lösenpris om 10 kronor. Varje deltagare får maximalt förvärva det antal Sparaktier som motsvarar det högsta av 100 procent av deltagarens rörliga lön efter skatt eller 50 procent av deltagarens möjliga maximala rörliga lön efter skatt, dividerad med det genomsnittliga marknadsvärdet för JM-aktien under de 10 sista handelsdagarna i maj månad 2007.

Löptiden för Prestationsaktieprogram 2007 skall vara sju år och programmet skall omfatta sammanlagt högst 55 000 stamaktier.

Styrelsen bemyndigas att vid ett eller flera tillfällen besluta om förvärv och överlåtelse av egna stamaktier. Högst 42 000 stamaktier får förvärvas för säkerställande av leverans av aktier till deltagare i Prestationsaktieprogram 2007. Högst 13 000 stamaktier får förvärvas och överlåtas för täckande av sociala avgifter.

Överlåtelse får ske endast av stamaktier i bolaget, varvid högst 42 000 stamaktier får överlåtas till deltagare i Prestationsaktieprogram 2007.