Badrummet är det nya köket

Torkställningen ”John” är JMs svar på kundernas önskan om att ha ett modernt badrum som ger plats för både tvättstuga och hemmaspa. Den vägghängda och väldesignade torkställningen rymmer tvätten från en hel tvättmaskin samtidigt som den i hopfällt läge tar minimalt med plats.

- Våra kundundersökningar visar att badrummet, vid sidan om köket, har blivit bostadens kanske viktigaste rum, berättar Robert Vangstad, affärsutvecklingschef på JM. Det ska vara en plats för såväl avslappning och vila som för vardagliga bestyr – som att ta hand om tvätten på ett smidigt sätt.

Baserat på JMs badrumsundersökning har ett antal typbadrum tagits fram. Torkställningen ”John” är en del detta arbete.

”John” har utvecklats i samarbete med industridesignern Michael Malmborg och kommer att släppas till försäljning för JMs kunder i början av 2011. Därefter kommer torkställningen ”John” även att finnas till försäljning till allmänheten.

Kort om JMs badrumsundersökning

JM-panelen har fått frågor om sitt badrumsliv. Här ett urval av resultatet:

- En majoritet (55 %) är inne i sitt badrum fler än 5 gånger om dagen.

- Kvinnor vistas i badrummet i större utsträckning än männen. 64 % svarar att de besöker badrummet fler än 5 gånger om dagen (jämfört med 45 % av männen).

- 52 % upplever att det blir stökigt i bostaden med kläder som ska torkas.

- 69 % förvarar smutstvätten i synliga tvättkorgar

- 13 % torkar sina kläder i sovrummet

- 63 % av svenskarna tycker det kan vara snyggt att ha en tvättmaskin i badrummet

Foton på ”John”, tillsammans med badrumsundersökningen, finns att ladda ner på www.jm.se/nyhetsrum

Robert Vangstad, affärsutvecklingschef 08-782 85 30
Tomas Eriksson, pressansvarig: 08-782 86 61

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 9 miljarder kr och har cirka 2 000 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm, segmentet Mid Cap.