Bokslutskommuniké 2011

God resultatutveckling – fortsatt avvaktande efterfrågan

• Enligt segmentsredovisningen ökade intäkterna till 12 217 mkr (9 274), rörelseresultatet till 1 544 mkr (969) och rörelse­marginalen till 12,6 procent (10,4)
  • Omräknat enligt IFRIC 15 ökade intäkterna till 12 001 mkr (9 136) och rörelse­resultatet till 1 513 mkr (907)
  • Resultatet före skatt ökade till 1 463 mkr (840). Resultat efter skatt ökade till 1 042 mkr (594)
  • Räntabiliteten på eget kapital för de senaste tolv månaderna ökade till 24,5 procent (15,7). Resultatet per aktie under året uppgick till 12,50 kronor (7,10)
  • Koncernens kassaflöde inklusive nettoinvestering i fastigheter uppgick till 733 mkr (42)
  • Antal sålda bostäder uppgick till 3 112 (3 276) och produktions­starterna ökade till 3 629 (3 404)
  • Övervärde exploateringsfastigheter om 2,4 mdkr (2,6)
  • Styrelsen föreslår 6,50 kronor (4,50) i utdelning för 2011 samt ett återköpsbemyndigande.

Johan Skoglund, VD och koncernchef, 08 – 782 89 39
Claes Magnus Åkesson, Ekonomi- och finansdirektör, 08 – 782 89 71

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 12 miljarder kr och har cirka 2 400 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm, segmentet Mid Cap.

Taggar: