Bokslutskommuniké 2013

STABIL AVSLUTNING PÅ ÅRET – STARKT KASSAFLÖDE

● Enligt segmentsredovisningen minskade intäkterna till 12 652 mkr (13 134) men rörelseresultatet ökade till 1 576 mkr (1 398). Rörelsemarginalen ökade till 12,5 procent (10,6)

● Omräknat enligt IFRIC 15 uppgick intäkterna till 12 603 mkr (12 480) och rörelseresultatet ökade till 1 523 mkr (1 374)

● Resultatet före skatt ökade till 1 464 mkr (1 318). Resultat efter skatt ökade till 1 104 mkr (961)

● Räntabiliteten på eget kapital för de senaste tolv månaderna ökade till 25,0 procent (21,9). Resultatet per aktie under året ökade till 14,10 kronor (11,70)

● Koncernens kassaflöde inklusive nettoinvestering i fastigheter minskade till 898 mkr (979)

● Antal sålda bostäder ökade till 3 265 (2 952) och produktionsstarterna minskade till 2 953 (3 163). Begränsat antal produktionsstarter inom JM Utland

● Övervärde exploateringsfastigheter om 2,4 mdkr (2,6)

● Styrelsen föreslår 7,25 kronor (6,75) i utdelning för 2013 samt förnyat återköpsbemyndigande.

Claes Magnus Åkesson, CFO, IR-ansvarig, 08 – 782 89 71
Johan Skoglund, VD och koncernchef, 08 – 782 87 00

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 13 miljarder kr och har cirka 2 200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm, segmentet Large Cap.