Delårsrapport januari – juni 2010

God efterfrågan på JMs bostäder

• Intäkterna minskade till 4 114 mkr (5 394) varav omräkning enligt IFRIC 15 har inneburit en intäktseffekt om -216 mkr (973).
  • Antal sålda bostäder uppgick till 1 462 (1 504)
  • Resultatet före skatt ökade till 294 mkr (90) varav omräkning enligt IFRIC 15 har inneburit en resultateffekt om -38 mkr (3). Första halvårets resultat efter skatt ökade till 205 mkr (63). Rörelsemarginalen ökade till 8,0 procent (2,9)
  • Räntabiliteten på eget kapital för de senaste tolv månaderna uppgick till 14,7 procent (4,8). Resultatet per aktie under första halvåret uppgick till 2,50 kronor (0,80)
  • Koncernens kassaflöde inklusive nettoinvestering i fastigheter uppgick till -236 mkr (165) varav erlagd likvid för Dalénumförvärvet, Stockholm, -719 mkr.

Johan Skoglund, VD och koncernchef, 08 – 782 89 39
Claes Magnus Åkesson, Ekonomi- och finansdirektör, 08 – 782 89 71
Tomas Eriksson, Pressansvarig 08 – 782 86 61

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 9 miljarder kr och har cirka 1 900 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm, segmentet Mid Cap.

JM